View Single Post
  #1  
Old 31-05-2010, 15:01
Aerodyne's Avatar
Aerodyne Aerodyne is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2008
Location: @ junkyard
Posts: 26
BMW 3 serie Autocross - Revell - 1/24

Hallo iedereen,
na lange tijd hier te hebben meegelezen en af en toe ook wat commentaar gegeven, zal ik ook maar eens zelf een thread opstarten.
Het zal wel nog een tijdje duren vooraleer de werkzaamheden echt starten (ik zal eerst nog een truck afwerken) maar dit projectje kwam eerder door toeval tot stand.
Ik koop ten behoeve van ombouwen en restauraties af en toe eens een lot onderdelen en/of gebouwde modellen.
Een (heel lange) tijd terug vond ik dit ergens daartussen:

Een splinternieuwe BMW 3 Coupé body!!!
Ik had niet direct plannen daarvoor en heb die body enkele keren meegedaan naar een tentoonstelling met het gedacht dat ik daar wel iemand een plezier mee zou kunnen doen (bv iemand die zijn body verknoeid had bij het spuiten of iemand die een 2de body nodig had om deuren open te snijden of iets dergelijks).
Helaas, BMW is blijkbaar niet zo geliefd bij mijn collega autobouwers want telkens moest de body weer terug mee naar huis.
Een (kortere) tijd terug vond ik op een rommelmarkt dan deze:

De brave man had erop geschreven "niet volledig" en mij gezegd dat er geen interieur in zat (dat heb ik er dan maar zelf bijgeschreven). Voor een paar euro van eigenaar verwisseld.
Nog geen plannen................ tot................. een paar weken terug.
Op een rommelmarkt lag deze:

Deze was wel volledig en voor 4 euro van eigenaar veranderd.
Thuisgekomen herinnerde ik me dat ik nog wat BMW spullen liggen had en eens alles bijeengeharkt.
De inhoud van de dozen uitgelegd: ik had dus wél een interieur van de 325i.
Maar dit ontbrak dan wel bij de 325i:

Tot mijn (beetje) teleurstelling moest ik verder vaststellen dat er tussen de 325i en de Alpina B6 eigenlijk geen verschil is buiten de voorbumper/spoiler en de velgen, althans toch niet bij Revell.
Wat mij wel meer verraste was dat de body van de coupé dezelfde wielbasis heeft als de 4-deurs.
En toen begonnen er ineens wél plannen op te borrelen.
Misschien zou het mogelijk zijn een coupé te bouwen op het onderstel van een 4-deurs 325i?????
Wat betreft dat ontbrekende gietraam: daar zit o.a. het kleppendeksel en het uitlaatspruitstuk aan, maar aangezien de coupé geen open motorkap heeft, zou ik ermee kunnen leven dat deze stukken er niet op zitten.
Wat betreft de ophangingsonderdelen, er staat hier nog een 323i (zo'n Fujimi/Revell ding die door de vorige eigenaar roze geschilderd werd, waarschijnlijk was de bedoeling rood maar is een en ander misgelopen), die kan desnoods ook nog wat onderdelen leveren.
Er zullen nog een heleboel aanpassingen nodig zijn, want bv de voorruit komt verder naar voren en ik heb enkel dat 325 dashbord, ik heb ook geen coupé vensterpartij en nog veel meer niet.
Misschien wordt dit dus wel een "crossauto" want daar heb ik wel een boontje voor maar heb er nog nooit een gebouwd.
Ik heb een kameraad die jaaaaaaren gecrosst heeft, en ik was veelal wel ergens in de buurt, helaas heb ik nooit foto's genomen, maar ik weet nog wel hoe een en ander in elkaar zat.
De auto's: de zijne een proto, zijn broer een Toyota MR2 en zijn vrouw een Renault 5.
Aan die Toyota MR2 ben ik indertijd eens aan begonnen, maar toen is de broer gestopt en heb ik het model ook niet verder afgewerkt.
Een R5 wrakje heb ik ook nog liggen. Misschien een dubbelbouw? Of triplebouw (de MR ook ineens afwerken?). Ai, dat worden dan 3 threads en ik had er maar 1 in gedachten.......
Intussen ben ik gisteren weer op een rommelmarkt gaan rondlopen en misschien heb ik weer een paar interessante onderdelen weten te "scoren", nl. dit wrak:

Op zich niets speciaals: een Escort Cosworth van Burago zonder linkerdeur.
Maarrrrrr.......
na wat sloopwerk (niets spectaculairs hoor: 2 schroefjes losdraaien) had ik dit over:

2 mooie zeteltjes, 4 mooie velgen+banden, een sportstuur en een versnellingspookje.
Ik heb nu ook nog een 4cilinder motorblok (wel redelijk simpel nagebootst) en een achterbrug, maar die heb ik voorlopig nog laten zitten, misschien komen deze van pas in plaats van de 323i onderdelen.
Maar wees gerust: een en ander zal wel ergens van pas komen in dit project.
En terwijl ik deze woorden neerpen (of hoe je dat op een klavier?) heb ik al een en ander geprobeerd: de wielkasten van de 325i zijn te breed (of de neus van de coupé is te smal) en de voorste en achterste overhang zijn ook te lang. Maar geen probleem: voor- en achtersteven worden ingekort: de ingegoten benzinetank wordt vervangen door een stukje plaat (tank en radiateur staan meestal toch IN de auto).
Reply With Quote