View Single Post
  #25  
Old 05-02-2010, 20:41
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Quote:
Originally Posted by FIRE View Post
Je doelt op de FIA World Engine, echter dat is geen eenheidsmotor in de betekenis dat het dezelfde motor is. Iedere fabrikant ontwikkelt nog steeds zijn eigen motor (1.6L turbo), echter die is bruikbaar in meerder series (b.v. toerwagens, rally en single seaters).

In het BTCC is komend seizoen de door Swindon ontwikkelde NGTC motor beschikbaar voor teams. Dat is wel een eenheidsmotor, al mogen teams ook met eigen motoren deelnemen.


Vandaag op TouringCarTimes een interview met Jaime Puig (SEAT Sport). Op het laatst gaat het nog over deze World Engine:



http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4350

Naar mijn mening is de World Engine een goed idee. Op die manier hoeven fabrikanten maar 1 motor te ontwikkelen en kunnen die vervolgens gebruiken in b.v. toerwagens (WTCC), rally (WRC/IRC), single seaters (F2 or F3) en eventueel sportscars (LMP2). Het moet natuurlijk wel toegestaan zijn om een motor te gebruiken voor andere merken die binnen hetzelfde concern vallen. Dus in het geval van VAG hoeft men maar 1 motor te ontwikkelen en die kan men vervolgens gebruiken in diverse series (b.v. Skoda in IRC/WRC, VW in F3 en SEAT in WTCC). Daarnaast moeten motoren beschikbaar zijn voor privateers zodat die zelf een wagen kunnen ontwikkelen.

Quote:
The next generation of World Rally Cars is set to run with 1.6-litre turbocharged engines - with ratification of that decision due at the March meeting of the World Motor Sport Council.
...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/81278
Met Citroen en Ford eigenlijk zeker voor het WRC moet dit toch kansen bieden voor Citroen/Peugeot en Ford toerwagens.

Last edited by FIRE; 05-02-2010 at 20:42.
Reply With Quote