View Single Post
Old 20-01-2010, 00:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ford Sierra RS500 Gr.A Eggenberger - Tamiya - 1/24 - 24080

Eind vorig jaar postte ik al een kit review van deze Ford Sierra, je kan die hier nalezen: Ford Sierra RS500 Gr.A Eggenberger - Tamiya - 1/24 - 24080.

Ondertussen ben ik met de eerste werkzaamheden gestart. Deze Ford is een tussendoortje waar ik enkel gordels en snelsluitingen op de motorkap als extra's ga aan toevoegen. Ik heb overigens geen enkele research gedaan naar het model en ga dus voor de kleurstellingen enz. het plan volgen.

Ik ben begonnen met de bodemplaat en het interieur met de zwarte spuitbus TS-14 te spuiten. Eerst beide onderdelen grondig ontvet en daarna in grondverf gezet. Ik was enigszins verbaasd te merken dat de eerste laag van dit zwart niet echt dekkend was. Een 2de laag zou soelaas brengen. Zoals je aan de bodemplaat kan zien, blinkt deze eigenlijk wat te fel en net zo voor het interieur. Wellicht dat ik de bodemplaat met semi-gloss vernis nog ga 'behandelen'.

Nadeel aan de interieurkuip is het feit dat het een echte kuip is natuurlijk. Hierdoor zijn de zijkanten behoorlijk moeilijk apart te verven. In eerste instantie dacht ik van het zwart te gaan afplakken om dan het XF-25 grijs te spuiten, maar de afplekwerk was zo'n gepruts dat ik het dan maar andersom ga doen. Natuurlijk realiseerde ik me dat pas wanneer het zwart al gespoten was...

Dus eerst TS-14 gespoten, daarna matte vernis gezet en dan XF-25 gespoten. Dat is wat je hier ziet. De XF-25 heeft ondertussen ook een laagje matte vernis gehad ter bescherming. Omdat de zijkanten makkelijker af te plakken zijn dan de bodem, is de volgende stap nu precies dat. Kanten afplakken en dan opnieuw een laagje mat zwart over de bodem heen. Het dashboard is ook in XF-25 gespoten.

De carrosserie is inmiddels ook geschuurd en al in grondlaag gezet. Het droog passen van de typische Cosworth vleugel heeft me al kopbrekens bezorgd. Ik geloof nooit dat je die, op de manier zoals voorzien in het plan, deftig kan plekken eens alles klaar is. Ik heb daarom enkele gaatjes geboord waar later een pinnetje in kan komen om dat ding op zijn plaats te houden. De bevestigingslipjes zijn een prul van niks en ik heb ook de indruk dat de spoiler iets te klein is... we zullen wel zien wat dat gaat geven in een later stadium. Merk ook op dat de kofferspoiler reeds gemonteerd is en dat ik gaatjes geboord heb in de motorkap voor de PE-snelsluitingen achteraf. Origineel zitten deze meegegoten in de kap, maar die heb ik eerder al weggeschuurd.

Bedoeling is om de kas met Zero Paints Black te gaan doen, want die spuitbus TS-24 vertrouw ik voor geen haar. Maar meer daarover later.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_13.jpg
Views:	1539
Size:	554.2 KB
ID:	16402   Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_14.jpg
Views:	1614
Size:	552.5 KB
ID:	16403   Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_12.jpg
Views:	1548
Size:	504.9 KB
ID:	16404  

Last edited by Guido; 20-01-2010 at 00:26.
Reply With Quote