INTRODUCTIE
Dit keer passeert de VFR750R "RC30" de revue.
De, in beperkte oplage gebouwde, VFR750R werd in 1987 geďntroduceerd en was een straatversie van de geweldige RVF750 uithoudingsmachine welke in het wereldkampioenshap uithouding in die tijd hoge ogen gooide. Voor de VFR werden nagenoeg dezelfde soort materialen, zoals titanium, carbon-fibre, kevlar en magnesium, gebruikt als voor de RVF. Heden ten dagen zijn deze materialen wijdverbreid, maar eind jaren '80 was dit uitzonderlijk. Een ander interessante eigenschap die uit de uithoudingsracerij overgenomen werd, is de enkele swingarm achteraan waarbij het achterwiel met slechts 1 centrale moer wordt vastgezet. Gezien de resultaten in de racerij én het feit dat de VFR750R, code naam RC30, in beperkte oplage werd gebouwd, maakte deze motor al tot een collector's item, nog voor hij goed en wel verkocht werd.
In dezelfde periode werd ook de VFR750F verkocht, de V4 versie die eerder een combinatie sport/tourer was en die nu nog altijd als VFR800 door het leven gaat.
Ik heb uit de thread van Doc (
Yamaha FZR750R) even de mooie foto genomen om bij deze introductie te zetten.
Meer info via:
Wikipedia - RC30
VFR World
.