View Single Post
Old 13-08-2008, 19:30
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Ik heb dit jaar een poging gewaagd om als gewone toeschouwer naar de 24U Spa te gaan. Een persopdracht afgezegd en bijgevolg geen accreditatie aangevraagd, geen laptop meegenomen... Ik wou gewoon eens een 'koerske' zien... Met uitzondering van een manche van de FFSA GT in Dijon (samen met Joost 'op ons gat' gezeten in het gras en zalig genoten van de geboden strijd...) was dit al vele jaren geleden.

Maar ik ben op zaterdagavond doodleuk terug naar huis gegaan. Als toeschouwer is het gewoonweg onmogelijk om de race te volgen. OK, ik bekijk het misschien anders, omdat ik normalerwijze als journalist of als lid van de koersdirectie (BTCS/VW Fun Cup) nogal wat informatie krijg. Maar toch: leg mij eens uit hoe je in Belgenland een race echt kunt volgen als neutrale toeschouwer. Behalve een paar schermen op zeer beperkte plaatsen (meestal met onboards en zonder standings, met uitzondering van de beperkte live beelden) kreeg men in Spa als koersfanaat niks te knabbelen. En in Zolder is het echt niet beter.

Goed, als we niks krijgen op de schermen, dan baseren we ons op de woorden van de speakers... Ook dat lukte maar deels, want zowat de helft van de luidsprekers in Spa werkt niet. En de exemplaren die werkten, tja... die produceren een bepaalde 'klank, doch weinig verstaanbaar... Idem dito voor Zolder. Zouden die luidsprekers echt als 'grondpersoneel' beschouwd worden? Zou het daarom zijn dat ze vaak 'in staking' gaan? Of zijn de toeschouwers enkel 'bagage' voor de organisatoren en 'staken' daarom de luidsprekers, uit collegialiteit met hun collega's op Zaventem? Neen, onmogelijk, want de staking van de bagagebehandelaars in Zaventem kwam pas later...

VIP's... Ze lopen idd dikwijls in de weg. Maar hier ga ik 101% akkoord met Bart VDC. VIP's zijn genodigden van sponsors, en zonder sponsors geen sport. En dan staan we allen te gapen. ALLEN: toeschouwers, sympathisanten, journalisten en ga zo maar verder... VIP's zijn belanrijk, voor 'onze' sport. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat 'alles' gereserveerd moet zijn voor VIP's. Het dakterras in Spa was bvb niet bereikbaar voor de gewone bezoeker. "Heeft U een pasje?", "Euhm, neen, meneer...", "Dan mag U niet naar boven, het terras is gereserveerd voor genodigden". Klaar, die kerel dient ook zijn werk te doen, hij wordt daar overigens dik voor betaald, maar klantvriendelijk is het niet.

Zo zijn er nog zovele punten,. O.a. de fotografie voor de neutrale toeschouwer, die pics wil nemen voor zijn persoonlijke collectie, de bereikbaarheid tot aan de boxen (en dan nog niets zien... na voldoende te betalen), de vriendelijkheid van de 'security' (al waren de mensen van ons aller bekende 'Radu' best ten dienste, het waren de 'ingehuurden' die een steekje lieten vallen), etc...

En vooral: de ambiance is weg uit Francorchamps sinds alles verhuisd is naar het zogenaamde F1 gebouw... Hoe zou dat nu komen Neen, laat het maar, ik ben samen met Mevrouw naar huis gekeerd...

Ik ben een kleine jongen, maar ik denk dat ik na dit alles genoeg gezien heb van autosportpromotie in Belgenland, toch wat betreft onze 'grote' evenementen. Geef mij maar een paar lefgozers, die het aandurven om opnieuw een mix van T en GT te promoten... Toen ik destijds verklaarde dat een splitsing tussen GT en T niet goed was (aan de 'grote baas', nota bene) werd ik als een uilskuiken beschouwd... DSMEC bewijst dat toch 'een kleine jongen' wel eens zijn gelijk zou kunnen halen... Met een 'mix' van Touring en GT scoor je immers altijd. Dat is namelijk wat Jan Met De Pet (Pietje Met De Klak) wil zien: herkenbare wagens, de exoten zijn graag meegenomen.

(Met mijn excuses aan wiens schenen ik raak, maar de waarheid mag gezegd worden, niet?)
Mvg,
Dries DS
Reply With Quote