View Single Post
  #55  
Old 29-06-2008, 22:40
crosserke crosserke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 213
Quote:
Originally Posted by Frank 490 View Post
Dat is niet helemaal waar / helemaal niet waar.

Op Brands Hatch heeft de, inmiddels al weer een paar jaar geleden (veel te vroeg) overleden wedstrijdleider John Niccol ooit de Black&Yellow flag geintroduceerd. Dat ding verving de safetycar. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een safetycar procedure was, zonder dat er een safetycar bij aan te pas kwam. De leider in de race fungeerde als safetycar, dus de rest mocht aansluiten bij de leider die het (lage!!) tempo bepaalde. Het heeft om diverse redenen nooit echt lekker gewerkt. Rijders snapten het niet en dat gold al evenzeer voor de marshals. In beide gevallen een gevolg van slechte uitleg over de gewenste toepasing. Bovendien bleek in de praktijk dat tijdens endurance races de leider nog wel eens een pitstop ging maken. Dus was men dan de "pacecar" kwijt en moest iedereen zich weer aanpassen aan de nieuwe leider die nu als pacecar fungeerde. Die ging natuurlijk ook een pitstop maken en de daaropvolgende leider deed dat prompt ook. Het heeft nooit echt goed gewerkt en na de dood van Niccol is het systeem verdwenen.

De code 60 heeft een totaal ander uitgangspunt en ook een andere doelstelling.

Uitgangspunt is dat er bij DNRT wedstrijden slechts weinig marshals aanwezig zijn en dat die snel aan de slag moeten kunnen bij een ongeval, dus de snelheid van alle auto's moet er direct uit. Bij auto's die slechts 60 Km/U rijden kan men meteen aan de slag. Doelstelling is dat er geen voordeel (inlopen op de voorganger) kan worden behaald. Ook dat lukt uitstekend. Kortom, een zeer geslaagde procedure, die code 60.

Bedenk ook dat bij gebruik van een safetycar de "doorgelaten" auto's op volle snelheid doorgaan om de ronde weer in te lopen. Dat levert ontzettend gevaarlijke situaties op voor marshals. Code 60 voorziet in alles; het is echt een geweldig systeem en kennelijk was er een verstandig en creatief (een zeldzame combinatie!) persoon als Huub Vermeulen voor nodig om het te bedenken. Maak je ook geen zorgen over de 24 uur van Zolder of welke 24-uursrace ook. Ook in Dubai werkte het prima tijdens de 24 uur.

Op Brands Hatch vraagt men zich steeds meer af of die code 60 ook daar een oplossing zou zijn, ingegeven door Britse marshals die de 24 uur van Dubai gedaan hebben. Het gaat daar dus mogelijk naar toe en komt er zeker niet vandaan.


Ik heb toch nog een bedenking bij deze regel.Stel dat er een wagen van een team (met meerdere wagens aan de start) aan de leiding gaat.Als de tweede in de stand dan achter een ploeggenoot van de leider zit is het makkelijk deze 5 seconden of meer per ronde te laten verliezen.
Hiermee wil ik de teams natuurlijk niet op gedachten brengen!!
Reply With Quote