View Single Post
Old 05-06-2008, 04:10
Pascal Pascal is offline
A4993

Vroeger was alles beter is een motto dat ik niet zo dikwijls gebruik. Maar toch even dit....

A.J. en ook Pompierke zullen het zeker bevestigen. In die tijd was er nog een soort wederijds begrip en respect tussen piloten en baanposten. De piloten respecteerden het werk van de baanposten en vice versa. Je kon bij wijze van spreken een oliespoor bestrijden in jouw sector door alleen de gele vlag te zwaaien in jouw sector. Een SC was toen minder nodig door het respect waarvan hiervoor sprake.

Ikzelf ben gestopt als baanpost omwille van een hoop extrasportieve redenen maar ook omwille van het feit dat ik me niet altijd nog veilig voelde. Niet alleen door de houding en vertrouwen van leden van je eigen ploeg maar ook door dit van leden van ploegen in de sector voor en achter ons. Als je een interventie moet doen in je sector, vereist dit soms een signaal (gele vlag) van de ploeg voor je. Als je deze dekking niet krijgt sta je natuurlijk in je blootje...

Afgelopen zondag heb ik me alweer geërgerd aan sommige situaties van baanposten. Bvb op post 12 (tweede gedeelte van de Villeneuve) stonden slechts 4 baanposten. Ik heb er alleszins slechts 4 gezien. Mijn idee een beetje weinig voor zulke post. Al moet ik zeggen dat post 11 wel goed bemand was. Daar hadden ze echter niet altijd tijd voor de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd van de Formule BMW was de postoverste bezig met het aansteken van de BBQ. Dit gebeurd op post, tussen de vangrail en de muur, ter hoogte van de vlaggenpost en veroorzaakte een open vuur. Dus duidelijk zichtbaar voor de toeschouwers. Welk gedacht moeten deze toeschouwers hebben als er net op dat moment zich een ongeval voordoet en de interventie niet helemaal zou lopen zoals verhoopt. "Voor zijn BBQ heeft hij aandacht maar bij het ongeval is hij van weinig betekenis", zou een uitspraak kunnen zijn die voor de hand ligt. Mag ik je er bovendien attent op maken dat je eigenlijk niet mag roken op post. Over een BBQ staat er niets in de statuten, als ik me niet vergis ????

Het is niet alleen zichtbaar voor de toeschouwers maar moet ook zichtbaar zijn voor de mensen op de toren. Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

Trouwens, dergelijke situaties vallen mij al een hele tijd op maar ik heb er nooit op gereageerd. Misschien was het nu wel eens tijd en vandaar dat ik er dan maar eens iets over schreef.

C U
Reply With Quote