safety cars verbieden?
Ben de laatste jaren veel races gaan bekijken in de USA, en daar hebben ze helemaal geen problemen hiermee. Ze worden voor ieder voorval ingezet (soms te vaak) maar de piloten gaan allemaal van het gas af en de pace car vertrekt tot aan de eerste bocht en blijft aan de binnenkant rijden. Iedereen rijdt er rustig om heen tot de leider komt en die pikt hier gewoon op aan... zelden of nooit miserie mee gezien. Maar ze hanteren wel steeds een gouden regel. De pitlane blijft dicht tot het veld aangesloten is. Meestal na 2 ronden.
Met de discipline op de europese circuit is een code 60 het beste. Want de helft van de deelnemers in een race weten niet eens op welke plaats ze rijden of zelfs hoe een safety car procedure werkt...
Tijdens LMS in Spa ook zo'n warboel. De safety car komt op de baan net na de leider... Laat het hele veld passeren en tegen dat de leider bij hem is gaat deze de pits in... weer iedereen voorbij laten tot de neuwe leider achter hem hangt... gaat deze ook pitten zodat als de originele leider opnieuw achter de SC hangt, de helft van het veld 2 keer voorbij de SC en constant auto's tegen hoge snelheid op het circuit, want ze moeten telkens 7 km inhalen... bizar.
In Grand Am en NASCAR kan het wel... maarja, wat in de USA gebeurt vinden velen toch steeds slecht
Tijdens de kleine club races die ik organiseer opteer ik ook voor de code 60 omdat op deze manier het minste tijd verloren gaat. De discipline is er ook.
|