View Single Post
  #6  
Old 02-06-2008, 01:10
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Hallo allemaal,

Eerste postje hier en dus even onder de naam van mijn vriend.

Voor rallybiet: Blanchimont bestaat eigenlijk uit twee aaneengesloten bochten en loopt dus van iets voorbij 22 tot 24. Het ongeval was wel degelijk in een stuk van Blanchimont. Stavelot loopt toch ook over meerdere posten? En zo kan ik nog wel wat bochten opnoemen. Ik werk op Spa in een extractieteam, dus wel aanwezig op de scène by the way en gekend met het circuit.

Verder; als de safety inderdaad de verkeerde opgepikt heeft, dan doet hij dat niet alleen. Het is de toren die mee helpt om de juiste uit te pikken. Maar het ganse incident op de SC afschuiven zou te makkelijk zijn. Maar al te vaak zien wij piloten (daarom niet de leiders van een race) die vb. de Medical Car niet durven inhalen. Ze weten vaak niet wat en wie ze plots tegenkomen en hoe ze moeten reageren. In dit geval heeft één van de waarschijnlijk minder ervaren piloten de SC laat opgemerkt, beetje gepanikeerd, er niet durven voorbij gaan en is boven op de rem gegaan. De rest heeft zich mispakt aan dat remmanoeuvre en het gevolg is gekend. Als hun uitleg klopt tenminste, want de definitieve uitleg zal wel door de verkeersdeskundigen gegeven worden.

Ottooke, uw combinatie van een code 60 + eventueel een safety car klinkt heel mooi!

Momenteel is het safety car gebeuren helemaal niet veilig voor alle betrokkenen. Incidenten onder SC zijn schering en inslag. Piloten gebruiken het om tijd goed te maken, terwijl de bedoeling nu net is om de snelheid naar beneden te halen. Bovendien zouden ze overal trager moeten rijden, niet alleen in de gele zone. Meestal zijn er op dat ogenblik interventievoertuigen onderweg en het laatste wat Spa (of eender welk circuit) kan gebruiken is nog een voertuig voor de schroothoop. We hebben in een half jaar tijd al twee incidenten gehad waarbij interventieploegen betrokken waren en gelukkig zijn er tot nog toe alleen maar lichtgekwetsten gevallen onder de crews, maar het had met gemak veel erger kunnen zijn.

De Safety zag er echt niet goed uit. Proficiat trouwens aan Seat! Het was een Seat Leon Sportversie. Geen circuitwagen dus, maar standaard uitrusting, geen rolkooi, geen vierpuntsgordels, ... Alle airbags hebben hun werk gedaan en wij hebben onze vrienden heelhuids terug. Chapeau!

Terug on topic: meer code 60 dus, dat meteen in werking kan treden! SC wordt nu meteen getoond, maar het duurt daarna tot 5 minuten voor alles trager rijdt zoals het hoort. Op die tijd is de interventie soms al afgelopen... Code 60 werkt zodra het gegeven wordt!! En voor grotere incidenten is de combinatie met SC een mogelijke oplossing.

Tenslotte zijn we daar allemaal als vrijwilliger aan het werk en het is zo al gevaarlijk genoeg, lijkt me.

Leen C
lid van B-MET (Belgian Medical Extrication Team)
Reply With Quote