View Single Post
  #5  
Old 01-06-2008, 22:57
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Quote:
Originally Posted by rallybiet View Post
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.
Rallybiet, lees eerst eens aandachtig waar het over gaat.
Mark heeft zich gebaseerd op het bericht dat op de website van de organisatie staat. De schrijver van dat bericht heeft het over Blanchimont en is dus fout, niet Mark.
Dat de safety car zich vergist is inderdaad menselijk. Dat ze hun vergissing proberen recht te zetten is ook normaal. Daar wordt ook geen kritiek op gegeven.

Waar het over gaat is het gedrag van de piloten. Bij een safety car worden over het hele circuit gele vlaggen en een bord SC getoond. Het is aan de piloten om direct van het gas te gaan en op een trager tempo bij de safety car aan te sluiten.
Wat zien we echter gebeuren (niet alleen in Spa, ook in Zolder): het hele veld gaat op volle snelheid door tot ze aansluiten in de file achter de safety car. Doordat de safety car iedereen doorliet was er geen file en ging men dus te snel om de safety car tijdig te zien. Het gevolg was een aanrijding.

Gaan we eens proberen om hier een constructieve discussie over de safety car en code 60 te houden? We moeten niet altijd zwartkijkers zijn

Mogelijke oplossingen:
1) De safety car wacht tot het hele veld achter hem rijdt. Vervolgens wordt iedereen doorgelaten tot ze de leider weer achter hun hebben. Hierna wachten ze weer tot iedereen achter de safety car rijdt. Hierdoor kan het adrenalineniveau van de piloten al wat zakken en zullen ze (hopelijk) tegen verminderde snelheid hun ronde goedmaken om vervolgens weer rustig aan te sluiten achter de safetycar. Dit duurt wel verschillende ronden en is dus minder racen voor de piloten.

2) Code 60 wordt gegeven en iedereen gaat van het gas af. De marshals kunnen hun werk doen met minimale risico's en de piloten kunnen sneller weer racen dan bij een safetycar. Het (enige) nadeel van een Code 60 is dat de marshals continue verkeer hebben en dus altijd moeten opletten als ze in hun sector over de gehele breedte moeten werken. Uiteraard moet hierop een strenge controle zijn.

3) Wat van een combinatie van Code 60 en safetycar?
Er wordt een Code 60 gegeven waardoor iedereen trager gaat rijden. Wanneer het nodig is dat de marshals moeten werken over de hele breedte van hun sector (vb: takelen van wagens, bestrijden groot oliespoor) dan kan men beslissen om de safetycar in te zetten. Op die manier heeft de safetycar tijd genoeg om direct voor de juiste wagen te gaan rijden. De rest van het veld kan ook rustig aansluiten. Eens alles opgeruimd is kan de safetycar binnenkomen en wordt de race hervat.
__________________
Reply With Quote