Dakje op LMP om crashes tegen te gaan? Lijkt me niet echt noodzakelijk...
Al vaker is dit onderwerp hier aan bod gekomen. De wagens die op Le Mans gingen vliegen waren wagens met dak erop, in 1985 de Sauber van Nielsen, in 1999 de Mercedessen van Webber en Dumbreck. Rond die tijd vloog ook nog eens de Porsche GT1 van Dumas in de VS...en in alle gevallen vlogen de wagens al op het circuit, zonder iets of iemand te zijn tegengekomen (behalve lucht).
In de eerste twee races hebben we nu 4 wagens zien vliegen, waarvan er 1 echt is gaan rollen. De andere (Peugeot op Barcelona en Creation/Audi op Monza) kwamen wel los maar gingen nooit over de kop.
In Barcelona ging de 908 de lucht in nadat ie gelanceerd werd op een curbstone. Een gemiddelde automobilist wordt gelanceerd als ie hard over een verkeersdrempel rijdt...
In Monza ging de Creation via het gras de curbstone zijwaards de curbstone op en kwam even los van de grond. Heel snel stond ie echter weer met 4 wielen op de grond (en kwam toen de bandenstapels tegen). De Audi ging zelfs de lucht in nadat de vangrail werd geraakt (zo ziet het er tenminste uit).
En de Oreca Courage...vloog de lucht in nadat ie over het hobbelige grasveld naast de baan ging en rolde pas over de kop nadat de grond weer werd geraakt, zoals je dat wel vaker ziet bij crashes in verschillende cups.
Het feit dat de coureurs uitstappen met een gescheurde enkel respectievelijk gebroken wervels valt nog mee. Een aantal jaar geleden zouden de betreffende coureurs waarschijnlijk zwaarder gewond zijn geraakt, of erger...
|