View Single Post
Old 27-04-2008, 18:24
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

World Series 3.5: Ontgoochelend weekend voor Bertand Baguette

World Series by Renault 2008 / Formula Renault 3.5 / Monza

Een dubbele ontgoocheling voor Bertrand Baguette, doch afspraak volgend weekend in Spa!

Bertrand Baguette en zijn Draco team keken vol ongeduld uit naar de eerste meeting van de World Series by Renault 2008, daar ze maar al te graag de sterke tijden die ze in het tussenseizoen lieten noteren wilden bevestigen. Maar net zoals vorig jaar liep het in Monza fout voor deze Belgische rijder, die puntenloos afzakt naar Francorchamps, waar volgend weekend de tweede confrontatie op de kalender staat…

Voor de start van het nieuwe seizoen was de Formula Renault 3.5 te gast op de omloop van Monza, waar ook een manche van de Le Mans Series verreden werd. Dat had als gevolgd dat men een zeer strakke timing diende aan te houden en dat de oefening met betrekking tot de Super Pole, een nieuwe formule vanaf 2008, niet kon plaatsvinden. De deelnemers werden onderverdeeld in twee groepen en de eerste vier van elke groep hadden de zekerheid van een goede startplaats bij de twee races. "Helaas voor mij, maar de eerste groep werd gevormd door de snelste rijder uit elk team", verklaart Bertrand. "Mijn groep was werkelijk van zeer hoog niveau. Een klein strategisch foutje bij het monteren van een nieuw set rubber maakte het ons nog moeilijker, maar al bij al kwamen we met een vierde tijd nog goed weg. En aangezien de top 4 uitzonderlijk in omgekeerde volgorde zou starten op zaterdag bevond ik me dus op de pole positie voor de eerste manche!"

Bertrand lanceerde zich perfect, maar kreeg in de eerste remzone de Fransman Charles Pic naast zich. Geen nood, de Draco rijder hield de bovenhand en besloot als leider de eerste ronde van het seizoen. "Toen voelde ik dat er iets niet snor zat met de versnellingsbak", vervolgt Bertrand. "Ik ondervond problemen bij het terugschakelen maar ondanks alles kon ik toch nog de leiding behouden. Ik liep zelfs een beetje uit op mijn concurrenten. In de derde ronde bleef de schakelbak echter geblokkeerd in vijfde versnelling en kon ik niet anders dan de handdoek werpen..." Een zware ontgoocheling, veroorzaakt door een elektronische storing…

Op zondag vertrok de rijder van het RACB National Team van op de zevende plaats op de grid en vooral met de doelstelling om zoveel mogelijk punten te sprokkelen. Ook nu weer verliep de start vlekkeloos voor Bertrand, die als zesde de eerste bocht aansneed… "Toen kwam Fabio Carbone naast mij plaats vatten, zonder dat ik hem ooit zag. Ik vervolgde dus mijn rijlijn, waarbij ik hem raakte", aldus de Draco rijder. "Het is een wedstrijdfeit zoals vele anderen, maar voor mij is het een triest einde van een weekend waarin de slaagkansen er waren, gezien de wagen zeer snel en gemakkelijk te besturen was. Ik voelde me echt in mijn sas en ik ben er van overtuigd dat ik de eerste manche had kunnen winnen..."

Volgend weekend, op de omloop van Francorchamps, dient Bertrand Baguette dus de nodige punten te sprokkelen. Hij houdt er alvast de moed in. "Er is geen reden tot paniek. Het team is zeer goed en de dubbele opgave in Monza verandert daar niets aan. We behouden ons vertrouwen en ik ben er zeker van dat alles perfect zal verlopen bij mijn thuiswedstrijd. Ik geef alvast afspraak volgende week, in Francorchamps...”
Reply With Quote