Quote:
Originally Posted by airco
Zo snel iedereen hier vorige week was om te suggereren dat de FIA een heksenjacht tegen McLaren organiseert ... Zo stil is het hier nu ...
|
Daar is niet echt een reden voor. Zoals ik eerder heb gezegd; ik ben niet uitgesproken pro of contra één bepaald team. Het gaat mij enkel om de manier waarop één en ander wordt aangepakt door de FIA. Het gestuntel van die organisatie tart tegenwoordig alle verbeelding. Dat is geen opmerking die specifiek met deze spionagezaak te maken heeft, ook met de reglementen en de manier waarop ze werden opgelegd, hebben ze de laatste jaren meerdere malen hun incompetentie laten blijken.
Quote:
Originally Posted by airco
Onwaarschijnlijk hoe laag McLaren de afgelopen maanden gevallen is door deze affaire ... Eerst een half jaar de vermoorde onschuld spelen ... nu echter ... in volle winter-break komt de volledige beerput open te liggen:
|
Absoluut mee eens. Er blijft geen spaander heel van het eens zo roemrijke en onaantastbaar gewaande Engelse huis. Het is jammer voor de autosport dat zulke processen en uitspraken moeten worden gedaan.
Langs de andere kant vraag ik mij af wat het draagvlak van zo een uitspraak wel is, en hoe legitiem je ze kan noemen. Als je alle wagens naast elkaar zet, dan kan je niet anders zeggen dan dat ze allemaal nagenoeg identiek gebouwd zijn. Op iedere wagen ga je dezelfde technieken terugvinden. De manier waarop die technieken worden geďmplementeerd mag per chassis/fabrikant verschillen, maar het principe is altijd identiek. Als je dat doortrekt, dan kan je ieder merk een proces aansmeren omwille van dat feit. Ferrari, McLaren en al de anderen hebben ongetwijfeld dingen gecopieerd van de concurrenten, en omgekeerd. Piloten veranderen van renstal en nemen hun ervaringen mee. Ingenieurs veranderen van werkgever en passen hun know-how toe in de producten van hun nieuwe werkgever. Principes worden gecopieerd omdat ze op de renbaan hun nut voor de concurrentie hebben bewezen en ga zo maar door. Is dan iedereen niet schuldig aan plagiaat?
En dat het McLaren management vrijuit zou gaan in deze zaak, maak dat de ganzen wijs. Als je na een zo lang aanslepende affaire inderdaad nog wordt betrapt, dan ben je niet goed bezig. Maar wie zijn wij om hun rekening te maken? En waarom wordt net dát merk gestraft, terwijl een ander voor dezelfde feiten vrijuit kan gaan? Alleen maar omdat ze het gewoon niet snapten? Die hypocrisie van de FIA, dáár heb ik het moeilijk mee.