1986 = 2007
Vaak werd hier gezegd dat dit seizoen een blauwdrukje ging worden van 1988, maar eigenlijk is het 1986. De ontknoping is weliswaar op een andere manier verlopen, maar ook hier is de lachende derde de winnaar.
Dat Hamilton het niet ging worden, was me na vorige race al duidelijk. Hij heeft dit seizoen flink gereden, is op tijd en stond flink geholpen, maar toen hij er moest staan, stond hij er niet - of hadden we nu moeten geloven dat een rookie de druk aankan om wereldkampioen te worden. Er bestaan nog zekerheden in het leven. Jammer voor Hamilton, maar voor zijn verdere carriere is dit het beste. Ik wil niet weten wat voor een nek hij zou gehad hebben, moest hij nu WK zijn. Zijn tijd komt nog.
Dat Alonso het niet werd, was ook al behoorlijk duidelijk. De jongen heeft zichzelf voortdurende in het been geschoten gedurende gans het kampioenschap en een kreupele wordt nu eenmaal geen kampioen in deze discipline. Foei Fernando en om de reden te kennen dat je niet gewonnen hebt, moet je vooral bij jezelf te rade gaan. Laat dit een mooi lesje in nederigheid zijn.
McLaren heeft ook alles mooi aan zichzelf te danken, op het verkeerde paard gewed en verloren. Ze zijn het laatste decenium al veel te vaak 2de geweest, terwijl het anders had kunnen/moeten zijn. (ze hebben wel 0 punten, voor mij hebben ze dit kampioenschap gewoon verloren.) Blij dat ik mijn lidmaatschap al enkele jaren geleden opgezegd heb overigens.
Kimi was de enige die de titel verdiende en wel om deze reden: Nooit gemekkerd, altijd hard gewerkt, perfect geïntegreerd in een nieuw team, Schumacher doen vergeten! maar vooral, de meeste races gewonnen. Er bestaan nog zekerheden in het leven. Ik ben absluut geen Ferrari man/fan en zal het ook nooit worden, maar ik ben content dat Kimi de titel te pakken heeft. In de discussies en gesprekken de afgelopen week, op het werk en elkders, heb ik mijn geld gezet op Kimi.
Maar wat een seizoen. Het is helemaal anders verlopen dan ik gedacht had. Maar dat is een open deur veronderstel ik.
Nog van dattem!
ps. Barichello's blow-up was een erg typische aflsuiter van een cata-seizoen bij Honda.

Hopelijk vinden ze de snelheid terug in het winterseizoen.