Allez.. heb dan maar zelf wat huiswerk gedaan. Blijkbaar wordt aerodynamica efficiënt als je een 1 op 1 ratio bereikt. Dus als de gegenereerde downforce even groot wordt als het gewicht van uw wagen. En dat verschilt dan uiteraard afhankelijk van uw wagen (of racecategorie).
Het komt er op neer dat iedereen een beetje gelijk heeft. Een Champcar bereikt deze 1:1 ratio aan 190 km/u. De doorgedreven aerodynamica van een F1 laat toe dat deze ratio al veel vroeger wordt bereikt, ergens rond de 130 per uur. Dus aan 130 per uur zou een F1 wagen ongeveer zijn eigen gewicht aan downforce, zo een 600kg, genereren. Wie goesting heeft moet dat dan maar eens uitrekenen voor een gewone productiewagen en voor bvb een FR1600, ik vrees dat inderdaad daar mijn stelling zal overeind blijven want ik zie niet in hoe een spoilerke op een gewone productiewagen eerder dan 180 per uur een downforce van meer dan een ton zou genereren (?)
Het "F1 op het plafond" verhaal zou in theorie kloppen maar kan in praktijk niet worden uitgevoerd. Daartoe heeft men een baan nodig waarin de wagen van beneden over de wanden naar boven kan lopen. In theorie mogelijk want bij meer dan 200 per uur heeft een F1 wagen bijna 2000kg aan downforce, wat ruimschoots zou compenseren voor zijn gewicht van 600kg. Echter, bij het naar boven rijden over de zijwanden zou er onvoldoende downforce voorhanden zijn zodat de F1 wagen in theorie wel op het plafond zou kunnen rijden... in praktijk zou hij echter nooit tot op het plafond raken maar er aan de zijkant afvallen.
|