View Single Post
Old 19-07-2007, 11:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by alainpiot View Post
Men zegt steeds dat de techniek op hoogst mogelijk niveau moet zyn in de F1. Maar men vergeet dat de pilotage dat ook moet zyn. dus weg met al die elektronische hulpmiddeltjes !!
Populistische uitspraak zonder enige argumentatie en al even kort door de bocht als een chicane die je probeert af te snijden. De reden van het opstarten van deze thread is me dan ook een vraagteken. Dit soort van "F1 moet terug naar de basis", "weg met de techniek" enz. passeren hier wel vaker de revue.

Misschien moeten we maar eens een forum in het leven roepen genaamd: "Even ontstressen", waarin dan iedereen te pas en te onpas zijn gal over vanalles en nog wat kan spuwen.

Maar nu we het er toch over hebben. Ik las afgelopen week een artikel in HBvL, u weet wel, de krant die in ons land het meest schrijft over autosport, aangaande de F1 testen die toen lopende waren in Spa. Ze hadden een ontmoeting met interview geregeld tussen onzer aller Paul Frére en DC. Op de vraag of de F1 nu makkelijker is dan vroeger (gezien de vele technische hulpmiddelen) was Paul Frères antwoord overduidelijk "Neen". Immers, door de vele technische hulpmiddelen waarmee een F1 is uitgerust tegenwoordig, is het veel moeilijker om een moderne en complexe wagen zo snel op de limieten te rijden tov vroeger, was samengevat zijn antwoord. En volgens mijn zeer bescheiden mening zou hier wel eens veel waarheid kunnen inzitten.

F1 is niet alleen op technisch vlak de top, ook de rijders moeten verdomd zeer goed weten waar ze mee bezig zijn. Als je enkel en alleen maar geïnteresseerd bent in pilotage, mag ik aannemen dat je al pakweg 20 jaar niet meer geïnteresseerd bent in de top van de autosport. Eind jaren 80 hebben immers de technische ontwikkelingen, mede onder impuls van electronica, hun intrede gedaan (semi-versnellingsbakken, actieve ophaning enz enz). Hierdoor zou de rol van de piloot dan altijd achteruit zijn gegaan? Ik heb anders in de laatste 20 jaar toch ook wel zeer spannende koersen geweten, inclusief techniek, electronica en hulpmiddelen.

Al wie zegt "techniek buiten", begrijpt gewoon NIET waar de F1 voor staat. Als je dan toch nog zegt, ja maar vroeger was de pilotage het enige waar het verschil nog werd gemaakt, wel ook dan heb je er niks van begrepen, want ook vroeger was de pilotage in de F1 niet het enige. Denk maar de introductie van spoilers, grond effect enz enz. Allemaal zaken die de piloten geholpen hebben om sneller te gaan. Echter, vandaag moet je een halve ingenieur zijn om alleen nog maar te snappen hoe al die nieuwe technieken samenwerken. Laat staan dat je ze perfect kan afstellen om er snel mee te gaan. Diegene die dat wel kunnen, en bovendien een goeie auto onder poep krijgen, wel die winnen. Simpel gesteld natuurlijk.

En ofwel ben je in dit soort dingen geïnteresseerd en kijk je, en ofwel ben je het niet en dan kijk je maar naar de FFords of Renaults, waar de pilotage zogezegd het verschil zou moeten maken. Maar hou dan ajb op met slogans à la "weg met al die elektronische hulpmiddeltjes!!"

Reply With Quote