View Single Post
Old 07-07-2007, 20:05
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Dat niet iedereen even sterk is in de Nederlandse taal kan ik begrijpen en ik zal dan ook niet op taalfouten gaan modereren. Maar wat ik spijtig vind is dat de jeugd geen taalbeheersing meer heeft (er zijn altijd uitzonderingen). Letters van woorden weglaten om toch maar die ene toetsaanslag te vermijden (ma in plaats van maar, da in plaats van dat, ...) of woorden afkorten tot enkele letters of zelfs een combinatie maken met een getal (wacht even wordt w8 ff). Sommige mensen vergeten zelfs complete woorden in hun tekst. Yvonne, lees je tekst nog eens na, je bent 2 woorden vergeten Niet alleen jij doet dat Yvonne, ik zie het ook bij mijn zus als ik haar huiswerk moet nalezen.
Dat je in spreektaal niet alle letters uitspreekt kan ik begrijpen, dat oudere mensen nog dialect spreken ook. Maar dat op schrift zetten? Een beetje respect voor onze Nederlandse taal mag toch wel. Die heeft immers zijn recht om te bestaan bewezen in de voorbije eeuwen.

Tot slot van mijn betoog nog even dit leuke weetje:
Quote:
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
En eigenlijk is ons Nederlands beter dan de Polen hun Engels. Voorbeeldje van op mijn werk (ik werk op de IT helpdesk van een internationaal bedrijf met een Poolse helpdesk):
Quote:
user suggest that the moeder board of his laptop is break, so he can not boot his laptop. He asked about the fast support, because he was a few days in broad and has now much work, he asked about temporary laptop, because he must work.

Last edited by Ottooke; 07-07-2007 at 20:09.
Reply With Quote