Ik heb zowel met de motor als met de auto al enkele malen wat rondjes op de Ring gemaakt.
Twee belangrijke dingen waar je op moet letten:
1) Er rijdt inderdaad vanalles en nog wat door mekaar op de piste: gaande van een bus met Japanse toeristen aan 25 km/u die om de haverklap stopt om nog wat foto's te kunnen nemen tot professionele testpiloten van Porsche, Aston Martin, ... die aan de fijnafstelling van hun nieuwe modellen komen werken. Daarnaast de nodige would be motor- en autosport coureurs die zichzelf dikwijls komen overschatten met alle gevolgen vandien. De snelheidsverschillen tussen de verschillende voertuigen en de verschillen in ervaring en competentie tussen de bestuurders zijn enorm, wat gemakkelijk tot gevaarlijke situaties leidt. Continu je spiegels in de gaten houden en in iedere niet overzichtelijke bocht rekening houden met de mogelijkheid dat er iets of iemand op de baan ligt (zelf drie keer aan de hand gehad: 1 x motor + piloot, 1 x auto op zijn dak en 1 x twintig vierkante meter gras en onkruid op de baan).
2) Nordschleife heeft nergens plaats om ongestraft in de fout te gaan: geen grindbakken, geen uitloopzones, vangrails staan op hooguit een paar meter van de rand van de baan. Op plaatsen waar de vangrails te dikwijls in frut gereden worden vervangen ze die doodleuk door een betonnen muur die nog wat harder aankomt. Circuit is +/- 22km lang dus je leert ook niet even op een paar rondes waar de gevaarlijke plaatsen liggen. En er zitten een paar heel vreemde stukken tussen: zeer abrupte hoogteverschillen (genoeg om een DTM wagen met de wielen van de grond te krijgen), de Karussel: een haarspeldbocht met banking van ik geloof twaalf graden,...
Het is een zeer mooi en uitdagend circuit en iets wat je zeker moet proberen wanneer je de kans krijgt, maar wees voorzichtig! De Ring eist jaarlijks meerdere doden.
__________________
Life starts at 9000 rpm
|