Thread: VW Fun Cup 2006
View Single Post
Old 18-04-2006, 10:29
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

Verslag Francorchampions Perdieus Motorsport.

Na de seizoensopener in Jarama (Madrid) trok het Mechelse team dit maal met twee auto’s richting Francorchamps om de tweede manche van het BK te betwisten. Naast de éénzitter met de gebroeders Pieter en Maarten, kwam ook de biplace met vader Marc en dochter Anneke voor het eerst in actie op het Belgische asfalt in 2006. De weersvoorspelling beloofden een wisselvallig weekend en dat werd het ook!

bron: www.hibn.tv

De trainingen en kwalificatie werden in één sessie van 150 minuten gereden. Pieter en Maarten klokten een 13de tijd net voor een regenbui. Marc en Anneke eindigden op een 7de stek tussen de 14 biplace-wagens. Net in het midden dus. ‘We hebben geen risico’s genomen op de zeer gladde piste. Een tijd van 3’13’3 levert ons een 13de plaats op, wat betekent dat de baan zeker niet makkelijk ligt. We hebben deze tijd gereden net voor een nieuwe regenbui. Daarna was een verbetering niet meer mogelijk,’ aldus Maarten.

bron: www.hibn.tv

De start werd door respectievelijk Maarten en Marc genomen op de één- en tweezitter. Traditioneel moeten de tweezitters achteraan het startveld vertrekken. Maarten stond op positie 16, Marc op 51 op 58 deelnemers. Maarten vertelt ons hoe zijn start verliep: ‘De vliegende start verliep zeer vlot, ik kon na één ronde 3 plaatsen winnen en bleef achteraan de kopgroep hangen. Achter mij liet er iemand een gaatje vallen en dus waren we weg. In ronde twee haalde ik nog twee voorliggers in en ik bevond me op de 11de plaats. Ik wilde opschuiven naar voren en bij een inhaalpoging net voor de busstop werd ik in de remzone naar buiten gedrongen zodat ik in het gras terecht kwam en spinde. Daarbij verloor ik echter mijn voorspoiler en die is in Francorchamps van goudwaarde. Zonder de lip vooraan rij je tussen de 5 en 10 seconden trager per ronde, en dat is extreem veel!’ Buiten deze fout van Maarten liep er gedurende de hele race niets verkeerd. Even reden de gebroeders Perdieus terug rond op de 11de plaats, maar deze positie konden ze niet houden. Een 13de plek was het eindresultaat. Tevreden kon men met dit resultaat niet zijn. Met voorspoiler had top tien geen probleem geweest, wie weet zelfs top 5! Wederom een hoopgevend resultaat, het is echter nog wachten op de bevestiging. Hopelijk lukt het midden mei in Oschersleben.

bron:www.hibn.tv

Op de biplace nam vader Marc de start zoals hierboven reeds aangehaald. Hij reed foutloos en gaf na een uur het stuur over aan zijn dochter Anneke. Ook de copiloot werd eruit gehaald en vervangen. Anneke werd aan het einde van de pitlane echter tegengehouden. Zij bleek niet over het juiste rijdersbandje te beschikken. Een fout die wij volledig toeschuiven aan de licentiecontrole door PRC. Twee ronden gingen er verloren door dit euvel. Voorts kende ook deze wagen geen problemen. Er werd vlot gereden en zo konden ze na de verplichte 10 stops opklimmen tot de 37ste positie. Trek er de twee ronden af die ze verloren hadden met het foute bandje en een top 30 plaats was realistisch geweest. De tweezitter wordt nu onder handen genomen en volledig klaar gezet voor de 25uren van Francorchamps in het tweede weekend van juli. De éénzitter rijdt nog een wedstrijd in Oschersleben (Duitsland) in het weekend van 13 en 14 mei, hopend op die top 10 plaats!

PM Press

bron: www.hibn.tv (foto: Pieter en Anneke Perdieus)