Quote:
Originally Posted by Sennake
De discussie hier, en vooral dan het standpunt van Huudo, leunt erg dicht aan bij het editoriaal van het recentste nummer van Tamiya Modeling Magazine. Daar neemt de auteur het ook op voor de simpele kit, zonder veel aftermarket sets en/of alternatieve decalsheets die de kostprijs opdrijven tot 3 keer zoveel als de "naakte kit". En raar maar waar (en ik spreek hier tegen mijn eigen winkel) ligt de zere plek volgens hem vooral bij ons, de modelbouwfora....
enz.
|
De schuld ligt totaal niet bij de fora.

De fora vervangen immers voor en groot gedeelte de erg druk bezochte modelbouwclubs van 30 jaar geleden. Was de redacteur toen al modelbouwer??
Mijn eerste bezoekje aan de locale club hier - een zeer belangrijk detail daarbij was dat ik meegenomen werd door mijn helaas veel te vroeg overleden gebuur en modelbouw mentor - dateert van 1980, net 13 jaar geworden was ik toen. Man man man, de modellen die de modelbouwers daar toen meebrachten - vacu-form Phantoms!! op 1/32ste - tot in de diepste details uitgewerkt... Heb ik me toen omgekeerd en gezegd, dat kan ik niet? Neen, wat wel gebeurde was dat mijn begeleider zei, ge moet maar veel oefenen, dan kunt ge dat later ook zo goed. Ik heb veel geoefend en toen ik als autobouwer de draad weer terug opnam, ben ik ook daar blijven oefenen, en veel naar wedstrijden gegaan en dikwijls geen prijs gehad, maar ik ben blijven oefenen en toen was het 'Pats, boem, eerste prijs'.

Dat is een tijdje zo doorgegaan, tot de fun van altijd in de prijzen te vallen er een beetje af was. Nu doe ik geen wedstrijden meer.
Het zijn dus niet de fora op zich die de jongeren afschrikken, maar wel de gebruikers die hun neus ophalen als er eens een jonge kadé iets komt tonen en er dan niet op replyen of slechte commentaar geven of een model de grond inboren. Dat werd vroeger in de club ook niet gedaan en hoort ook op het internet niet. Ik denk dat we het op DePaddock redelijk goed doen wat dat betreft en jongeren aanmoedigen hoort er zeker bij - ook al zijn de modellen niet top - het is wel zo motiverend. Daarom ook dat ik hier steeds RMR - "Rechtvaardige Modelbouw Rechter" tracht te spelen, door open feedback te geven aan de mannen die op een iets lager niveau staan. Aan hun dan om er iets mee te doen of niet.
En dat wil nog niet zeggen dat ik geen super deluxe modellen meer kan/mag maken. Maar af en toe eens een OOB "Out Of ze Box" ertussen werkt zeker zo inspirerend, om dan enkele modellen later weer eens
vet uit te pakken met een super modelleke.