Een rijkeluis onderonsje zou ik het niet noemen hoor clubman, maar de lat wordt voor de amateur heel hoog gelegd!
Zoals een maand of 2 geleden een echt autosportmonument (thx AJ) nog tegen me zei, iedereen die echt wilt racen kan dat! Daarom geen volledig seizoen of zo, maar wie echt wil kan dat!
Het is maar net dat er geen formule bestaat waar een amateur permanent in kan blijven meedraaien!
Alles evolueert, maar als er iemand een vast format, met een garantie voor een aantal jaren, kan organiseren, dan zou de autosport al heel wat toegankelijker worden!
Neem nu de mini cup: begonnen als clubman cup en elk jaar een stapje geëvolueerd. Een evolutie van straatbanden naar slicks en eventueel op gebied van de ophanging is voor de meeste teams nog wel te doen, maar hoeveel hebben er afgehaakt toen de works kit en de korte versnellingsbak en weet ik veel wat nog meer toegelaten werd.
De eenvoud van het oorspronkelijke concept was weg en de budgetten rezen de pan uit!
Een wagen, een model, een reglement. Geen ruimte voor technische aanpassingen een een reglement wat geblokkeerd is voor een langere termijn! Dit jaar banden X, de komende 2 jaar ook.... enz enz.
Dan maak je autosport terug betaalbaar(der) en wint niet de best gesponsorde maar wel de beste piloot!
En in zo een geval weet je waar je voor staat aan het begin van een seizoen, en kan een helm of een overall de enige onverwachte kost zijn, en die zal dan niet de grootste zijn om dragen.
Zo denk ik erover, maar ik zal wel heel wat tegenwind gaan krijgen nu!
Greetz