Mijn dag kan niet meer stuk!
Ik had niet gedacht dat François Duval nog ooit een WK-rally zou kunnen winnen. Ik vreesde er al voor dat hij Bruno Thiry, Freddy Loix en Patrick Snijers in het clubje van de net-niet-winnaars mocht vervoegen. Die mannen was het trouwens ook gegund. Voor de Belgische autosport is dit in ieder geval een geweldige opsteker.
Ik heb me wel blauw geërgerd aan enkele typisch Belgische reacties in deze thread. Als Duval crasht of om een andere reden uitvalt, dan is hij blijkbaar een brokkenpiloot, iemand die geen verantwoordelijkheid kan dragen, iemand die geen stress aankan, geöbsedeerd door Loeb, een tweederangsrijder, een verwend rotjoch en wat nog allemaal. Als diezelfde Duval wint dan luidt het plots dat hij veel geluk heeft gehad omdat anderen uitvielen, omdat Martin niet aan de start stond, omdat hij over beter materiaal beschikt enzovoort, en dan krijg je reacties dat ze toch liever een ander merk of een andere piloot hadden zien winnen. Begrijpe wie begrijpe kan!
"To finish first, first you have to finish" zei Niki Lauda ooit; en dat geldt voor elke autosportdiscipline. Ongevallen, mechanische pech, teamorders en brute tegenslag (de kangoeroe!) maken deel uit van het autosportspelletje. Net zoals de sterkte van het materiaal en de tegenstander. Of dachten die criticasters misschien dat Schumacher zeven keer wereldkampioen was geworden als hij al die jaren bij Minardi had gereden, of dat Loeb nu ook al twee maal kampioen was als hij tot nu toe enkel voor Skoda had gereden?
Ik ben geen Duval-fan, maar deze zege gun ik hem wel. Die heeft hij verdiend!
|