View Single Post
  #1  
Old 11-11-2005, 13:14
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Location: Herent
Posts: 81
Betaalbare races kan dat?

Beste paddockers, Vas en Bravo-verantwoordelijken.

Ik ben reeds 2 jaar actief op eran dagen en andere trackdays.(Zandvoort, Francorchamps). Ik rijd met een Porsche 3.2 die ik langzaam verbeter. Ik heb andere remmen gestoken en andere veren en schokdempers. In de wagen zit een brandblusser van 3 kg. 4 puntsgordels van Sabelt met FIA keur tot 2007 (halve prijs gekocht omdat ze slecht 3 jaar meer geldig waren in 2004)
Via e-bay kocht ik een König kuipstoel met een FIA keur van 1992. (80 pleuros) Ik heb daar ook een Stand 21 helm gekocht van Slim Borgudd(winnaar world truck racing championship en ex F1 rijder). Met een SA keur van 95 erin.(100 pleuros).
Omdat ik al gans mijn leven droom om eens deel te nemen aan een echte race ben ik de website van Bravo en het technische reglement beginnen te bestuderen.
Mijn kuipstoel en mijn helm kan ik al vernieuwen ...zijn die plots niet meer veilig omdat het keurmerkje te oud is? Een nieuwe stand21 helm kost 600 euro.(Ik weet wel dat er goedkopere helmen te vinden zijn maar voor minder dan 200 euro kom je er niet). Mijn gordels kan ik nog 2 jaar gebruiken en dan zijn ze ook niet meer veilig? (Weer 200 euro te gaan)
Oké ik zal zeker een rolkooi moeten inbouwen,, terecht veligheid voor allles, maar die kan ik ook vinden via veilingsites uit oude rallyporsches aan heel schappelijke prijzen...Alleen zal ik er weer geen FIA papieren bij hebben...
Daarna moet ik nog gekeurde kleding kopen...ook weer up to date, dus vergeet de koopjes maar.

Wat ik me eigenlijk afvraag. Zijn die gordels, helmen, racepakken, rolkooien enz. plots onveilig omdat het keurmerkje vervalt of niet voldoet? Of spelen hier andere belangen dan veiligheid... commerce misschien ????

IK lees overal dat er geklaagd wordt over het gebrek aan deelnemers, zou er eens niet nagedacht moeten worden over een technische keuring die verder kijkt dan data op keurmerkjes...dat zou het racen al heel wat instapbaarder maken. Ik ben dus 100% voor veiligheid maar dan echt gecontroleerd en niet afhankelijk van data op keurmerken.

Dit zou misschien kunnen helpen om mensen met een beperkt budget toch aan de start te krijgen en aantrekkelijke startvelden te bekomen. Met misschien nieuwe talenten zonder schatrijke ouders of suikertantes. Er zijn wel mensen die 3000 of 4000 euro kunnen besteden aan hun hobby of passie, maar in de huidige regelgeving heb je daar net al je eigen uitrusting voor...

Dit is gewoon een denkpiste die waarschijnlijk niet nieuw is. Ik ben wel benieuwd naar opbouwende reacties, zeker van verantwoordelijken.

Willy Godts
__________________
Il Principal, Rubbin' is Racin'
Reply With Quote