nog even een nuancernig neerzetten. Vooraleer ik van wal steek nog even meegeven dat ik het Frans Kampioenschap, zowel verhard als onverhard, nog nooit live gezien heb, maar het wel volg in Rallyes Magazines.
Het Frans kampioenschap met dat van België vergelijken is en beetje appelen met peren vergelijken. Beide zijn vruchten, lekker sappig en hebben pitten, maar dat is het dan ook. Waarom? Omdat de Franse markt 5 à 6 keer groter is dan de Belgische (veel meer inwoners, potentiële kopers enz.) dus zijn er ook veel meer mogelijkheden voor sponsors en sponsoring. Tevens is Frankrijk de thuishaven van Peugeot, Citroën en Renault, toch allemaal erg actief in de rallysport. Dus dat er meer dikke bakken aan de start komen dan in België lijkt me niet meer dan economische logica zelve (maar aan de KMS doceren ze dat niet geloof ik). Anyway, aan de hand van de auto's concluderen dat het niveau er hoger is, durf ik sterk betwijfelen. Aardig wat Belgen zijn actief in Frankrijk (Munster, Bryuneel bijv.) en die doen het met het materiaal dat ze hebben, verre van slecht. Er is meer geld, maar of er meer talent is, is niet zo zeker. Bovendien stellen dat er net zoveel wagens aan de start komen als hier, is sterk overdreven. We halen met moeite tss. de 50 en 80 deelnemers op grote National wedstrijden in België. Sezoens bijna afgelast (VAS piloten werden toegelaten) en Haspengouw nauwelijks 50 auto's aan de start...
Dat het gratis is, is een voordeel, maar maakt mij niet zo heel veel uit. Wel wordt er beter gecommuniceerd want in Rally magazine zitten steeds gedetailleerde kaarten van de belangrijskte rallies. Da's leuk, maar ik ben in België nog nooit verkeerd gereden. 5 euro voor een boekje, akkoord, maar dan drink ik wel een pint minder.
Gendarmerie die tot een ieders vreugde de veiilgheid regelt? Denk dat het eerder om juridische redenen is, dan om wat anders. In Rally Magazine klagen ze er anders steen en been over dat er op de verbindingen aardig wat flitsend blauw te zien is, die er volgens hun alleen maar op uit zijn om de Franse staatskas te spijzen. Da's dus identiek als hier. Laat de Belgische politie aub weg van de proeven om als marshal op te treden. Er zijn er nu al die last hebben van grootheidswaanzin. Ik heb dit jaar toch bijna nooit disputen gezien tss marshals en toeschouwers, dus het kan zeker ook zonder politie op de proeven.
Dat het ver is, is een feit. Maar bon, als je absoluut een grote diversiteit aan WRC's wil zien, is dat het enige alternatief. De reden waarom er hier in België al eens problemen kunnen zijn kwa veiligheid, is omdat er aan de kraampjes, buiten saucissen, te veel alcohol wordt verkocht. En dat gaat niet samen met rally. Afschaffen die handel en wel onmiddellijk wat mij betreft.
Wat het krot betreft...

is het enige wat ik kan zeggen. Als je enkel blinkend metaal aan de start wil zien, ben je na 50 auto's uitgeboerd. Ik kan je ten stelligste aanraden om eens in Wallonië naar een ASAF wedstrijd te gaan kijken. Allemaal "krot", maar ze amuseren hun wel, en zij zorgen mee voor de vriendelijke sfeer binnen het hele gebeuren. Amateurisme met de grote A, maar zo hoort het ook. Misschien moet je volgende keer eens naar de Deutschland gaan. Enkele blinkend materiaal en top-niveau.

De meeste kampioenen zijn ooit in een krot begonnen, of wat had je gedacht.
Bereikbaarheid van kp's vraagt gewoon om een goeie planning, maar dat hadden jullie al wel ondervonden denk ik.
Zijn we het dan oneens over gans de lijn? Neen, absoluut niet. Er zit overal wel wat waarheid in, maar ik geloof niet dat het in België zooo slecht is. De RACB werkt, onder leiding van Danny Colebunders, erg hard om het tij te doen keren en ik hoop van harte dat ze daar in zullen slagen. Een aantal dingen zullen in FR sowieso anders blijven dan bij ons, gezien de middelen en de meer relaxe mentaliteit ginder (ook voor een stuk te vinden in Wallonië).
En zoals het spreekwoord zegt: "Het gras is altijd groener aan de overkant". Wat het spreekwoord er niet bijzegt is dat je ook daar na verloop van tijd zal moeten onkruid beginnen wieden.
Als ik ooit de kans heb, zal ik zeker eens een rally in FR proberen mee te pikken - al was het maar om een hele meute WRC's te zien.