View Single Post
Old 17-10-2005, 20:52
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Met de slogan "Beter laat dan nooit" een vergelijking van ons BK rally met het Frans kampioenschap rally.

Voordelen v/h Frans Kampioeschap:
- Alle rally's (verhard en onverhard kampioeschap) in Frankrijk zijn volledig gratis. Dit is wel een zeer doorslaggevende reden!
- KP kaarten kan je zelfs online vinden, ook in magazine's "à la Turbo Magazine" (in Frankrijk) vind je de week op voorhand detail kaarten per KP.
- Ook in de "kleinere" rally's zijn er keer op keer een vijftal WRC's aan de start. Ook een aantal S1600 en snelle group A wagens.
- Er is veel meer publiek dan er naar een BK komt, ook veel meer vrouwelijk (schoon) publiek !
- De top 20 is prachtig om te zien rijden, veel hoger niveau dan in België. Met nog recente WRC's en top teams als Bozian en first.
- Van de toppers zijn er ook wagens en piloten die uit de UK komen. In het BK zien we zelden buitelandse toppers.
- Stewards of marschals zie je weinig of niet in Frankrijk. De gendarmerie neemt massaal hun job over. Op elk publiekspunt staan er een aantal Politie agenten en ik kan je garanderen dat dit voor een enorme disiplinne zorgt bij het publiek.
Iedereen volgt zeer correct de aanweizingen van de Gendarmerie en niemand werk tegen. In het BK zie je wel eens vaak andere dingen gebeuren, maar politie zie je dan ook zelden op de KP. (Die houden zich dan ook bezig met de staan flitsen, terwijl we daar in Frankrijk totaal geen last van gehad hebben -tot nu toe- )
- De decor's en locatie's waar de wagens door scheuren zijn veel mooier dan bij ons.

Nadelen v/h Frans Kampioeschap:
- Ten eerste en vooral: je moet ver rijden! Le Touquet is de dichts bijzijnden rally en dan ben je nog dikke drie uur onderweg.
- Nergens maar dan ook nergens vind je er in de buurt van de KP's "horeca kraampjes". Bij ons in België vind je her en der BBQ, hot-dog, enz... standjes in de buurt van publiekzone's. In Frankrijk vind je ze nergens!
En een suppermarkt ofzo vind je ook niet in elk dorpje, enkel in de stadjes...
- De deelnemersvelden zijn even groot als bij ons in het BK (150 wagens en meer) De top 20 is velen niveau's hoger dan bij ons, dan heb je nog een zeer sterk veld C2 challenge en Clio rallye cup wat ook nog tof is om te zien. Al word het wel saai om bijna 30 C2's achter elkaar te moeten zien paseren...
Maar dan begint de zooi pas te komen: dozijnen met zelf geknutselde franse wagen van een jaar of 15 oud... . Ok bij ons zien we ze ook, de amateurs, maar dan zie je ook eens een VW Polo, een Opel Astra enz...
Bij onze zuider buren is het een trieste bedoening vind ik, met echte "krot"... het lijkt wel een renault en peugeot historic stoet.
- Een Mitsu Lancer zie je bijna niet in Frankrijk. Ik denk dat er max 5 meereden, en dan nog allemaal evo 5 of max een 6
- Frankrijk heeft niet z'n dicht wegennet als wij en het geeft meestal problemen voor de bereikbaarheid van de PK. Een KP (gemiddeld een 20km lang) is soms op de start en de finisch na maar op één of soms twee punten te bereiken! De kp's slingeren er echt door de natuur en niet zoals bij ons soms van dorp naar dorp.
- De verboden zone's zijn ongewoon klein! Ik hoop dat het er nooit foutloopt...

Ik las op het forum van Pitstop.tv een aantal reactie's van mensen die op z'n drukke punten zijn gaan zien dat ze ofwel niet konden parkeren door z'n massa volk, ofwel pas na de top 5 arriveerden door fille's...
Er spreekt zelfs iemand van op een plaats meer dan twee duizend man op één spectakelpunt!
Zelf hebben wij er niet zo heel veel last van gehad. We hadden al snel de drukte gezien, en hebben dan maar een rustiger planning gemaakt en enkele PK's minder gedaan. Op enkele KP's waren we meer dan 40min op voorhand aangekomen en dan nog moet je tot een kilometer ver parkeren en ben je zeker niet de eerste. Dit heb je nooit voor in het BK.

www.pbase.com/caeneno/45me_rallye_du_touquet_2005 vind je ook nog een hoop prachtige actie foto's van in Le Touquet!

Last edited by Mr.Dallara; 17-10-2005 at 21:01.
Reply With Quote