Zondag 2 oktober: 5 Uren VW Fun Cup
De aanloop naar de voorlaatste manche van het VW Fun Cup kampioenschap liep voor Perdieus Motorsport niet van een leien dakje. Op 2 dagen voor de race moesten de motoren op beide auto's nog vervangen worden. De training op donderdag had immers het één en het ander aan het licht gebracht. Na hard labeur slaagden de mechaniekers er uiteindelijk toch in. Dit bracht het nadeel met zich mee dat de training noodgedwongen werd aangewend als inrij-periode voor de motor. Van kwalificatie en een zoektocht naar een snelle starttijd was geen sprake. Het logische gevolg waren matige tijden en plaatsen in de achterste regionen van de startgrid.
Wagen 32, de éénzitter, werd na een korte training binnengehaald omdat er nog preventieve herstellingswerken nodig waren aan de cardanhoes linksachter. Een gekraak in de derde versnelling zorgde nog voor extra kopzorgen, omdat een nieuwe versnellingsbak plaatsen niet mogelijk was door de korte tijdspanne tussen de trainingen en race. Karl Frahm, de man met ervaring, nam de start van de race. Een defect aan een olielampje deed hem na opwarmingsronde reeds binnenkomen. De meter toonde geen extreme temperatuur aan maar met de nieuwe motor nam hij het zekere voor het onzekere en liet toch even een check uitvoeren. De inhaalrace kon beginnen. Na een sterke stint bracht Karl de wagen binnen op een 20ste positie. Met een tijd van 2'01 reed hij een nieuwe recordtijd van deze wagen. David Baudeweyns, eveneens guest driver, nam de tweede stint voor zijn rekening gevolgd door Anneke. De wagen liep goed tot er na de tweede stint van Karl een lek werd gevonden aan de oliekoeler. Een goed oplettende mechanieker scheen tijdens de pitstop even onder de kap met een zaklamp en constateerde het euvel. De reparatie nam enige tijd in beslag daar er bij Dubois geen wisselstuk voorhanden was. Gelukkig werd een oliekoeler gevonden bij het team van Tom Calmeyn. Een goede eindklassering kon het team nu wel helemaal vergetenn maar al bij al hebben de piloten zich zeer goed geamuseerd en dat is in dit geval ook al mooi meegenomen.
Wagen 332, de tweezitter, kende op donderdag hetzelfde probleem als op de Lausitzring eind augustus, nl een warmlopende motor. De wagen was na deze race hersteld door Dubois Racing maar deze herstelling bleek onvoldoende. Ook hier werd een nieuwe motor geplaatst op zaterdag, 1 dag voor de race. De trainingen verliepen voor deze wagen iets vlotter dan voor de éénzitter. Naar het einde toe begon de motor goed te functioneren met een 2'05 als kwalificatietijd tot gevolg. Deze tijd werd gerealiseerd met een copiloot en dus extra gewicht aan boord. De start werd genomen door Maarten, die met een bevriende marshal Mark had afgesproken om een teken te geven wanneer het licht op groen sprong. De tweezitters vertrekken immers achteraan het startveld waardoor de startlichten niet zichtbaar zijn. Maarten die door organisatorische verplichtingen niet op de briefing aanwezig was, maar zich wel door zijn medepiloten had laten briefen, wist niet dat het om een vliegende start ging. Het logische gevolg was een verlies van een aantal plaatsen bij de start, maar deze werden al snel goedgemaakt zodat hij zich na een kwartier op de vierde plaats in de klasse bevond, na drie wagens die zonder copiloot reden! Merkwaardig genoeg reden zelfs 80% van de tweezitters zonder passagier. De vraag stelt zich dan waarom deze niet meerijden bij de éénzitters? Dit lijkt toch duidelijk op competitie vervalsing? Of is die beker, n'importe quoi, zo belangrijk ..? Zonder aanpassing van het reglement kan men dit tweezitterkampioenschap beter aflassen. Het verplichten om met copiloot te rijden kan een oplossing bieden en misschien moet de RACB de prijzen voor een copiloot-verzekering drastisch laten dalen, zodat teams hierdoor niet meer worden afgeschrikt!
Na de opmars van Maarten naar de vierde stek in de klasse, kwam de uitlaat los. Het gebeurde net na de villeneuve chicane en Maarten besloot binnen te komen om dit te herstellen en om een eerste van de acht verplichte stops te maken. De tweede copiloot kon zich rustig installeren terwijl de mechaniekers de knalpot opnieuw vastmaakten. Dit euvel kan wederom aan Dubois worden toegeschreven omdat zij op zaterdag de nieuwe motor hebben ingebouwd en daarbij de uitlaat niet goed hebben bevestigd. Na twee ronden te hebben verloren, gingen ze er bij Perdieus terug tegenaan. Na Maarten namen Raf en Pieter elk een dubbele stint voor hun rekening. De copiloten kwamen voornamelijk uit het Mexx en Sun Telecom kamp. Allen vertoonden blije gezichten na afloop van hun ritje, en dat geef dit weekend toch een geslaagde noot, ondanks de mindere sportieve resultaten. Een podiumplaats kon nooit geambieerd worden en daarmee lijkt het kampioenschap ook in een definitieve plooi te vallen.
Op dus naar Spa-Francorchamps voor de Francorchampagne op 15-16 oktober. De 6 uurs race van de VW Fun Cup wordt opgesplitst in 2 keer 3 uur. De eerste race vindt zaterdag namiddag plaats tussen 16 u en 19u, de tweede zondagvoormiddag vanaf 8u50. Gratis kaarten zijn te verkrijgen via PRC.
PM Press
__________________
|