View Single Post
Old 23-01-2002, 17:00
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

euh, sry ik denk dat je een en ander even door elkaar haalt.

Er zijn standaarden opgelegd door W3C. Iedere fabrikant van software is in principe verplicht zich daar aan te houden. Nu is in de loop der jaren het marktaandeel van IE zo hard gegroeid(want het wordt standaard met windows meegeleverd), dat de rest van de browsermarkt niets meer voorstelt. En toen is IE begonnen met zijn eigen standaarden op te leggen, tegen de afspraken van W3C in.

Gevolg:

Site's moesten gedesigned worden volgens de norm van IE, en niet van de W3C standaard. Andere browsers interpreteren daardoor de pagina's opgemaakt voor IE niet meer juist. En de IE standaard interpreteren is vrijwel onmogelijk omwille van patent-recht.

==> eventjes een mooi staaltje van hoe Microsoft zijn product IE heeft opgedrongen aan de consument. 6 jaar geleden was de verdeling immers juist andersom 90% netscape tov van 10% IE.

En nu zeg jij dat er door de andere browser's (mozilla, ...) geen eenduidige standaard komt. Als microsoft zich 5 jaar geleden aan de standaard had gehouden, dan was het werk van de webdesign'er al veel makkelijker geweest.

En dan nog even het belang van een universele standaard onderstrepen.
==> IE is er enkel voor windows. Door het opdringen van hun standaard kwa codes op het internet zijn bepaalde site's op het internet nauwelijks nog te bekijken in andere Operating system's(bv: Linux), en dwingen ze de gebruiker eigenlijk ook nog eens van windows te blijven gebruiken. Vandaar de tegenwoordig eindeloze lijst anti-trust zaken tegen Microsoft.

------------------------------

Nu wil ik niet alles slecht opnoemen van Microsoft, ze hebben nog steeds een OS waar ik het productiefste mee kan werken. En al bij al maken ze computer bereikbaar voor iedereen. Maar aan een afgesproken standaard moet iedereen zich houden. Of je nu 0,05% marktaandeel hebt of je hebt 97% marktaandeel doet er dan niet toe.

airco