View Single Post
Old 30-06-2005, 15:15
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Geen jurist, wel poltieke wetenschapper (in spé)

Vooreerst lijkt het duidelijk dat we de zaken goed gescheiden moeten houden. De macht van de FIA en de macht van Ecclestone. Ecclestone staat naar mijn weten totaal buiten de structuur van de FIA. Ecclestone organiseert in naam van de FIA (FIA besliste dat de rechten op het commercieel exploiteren aan Ecclestone/ FOCA gegeven worden). Bernie was vroeger wel vice-president bij de FIA.

Voor een goed overzicht kan ik het referentieartikel van de Economist aanraden

http://www.economist.com/displaystory.cfm?story_id=6012
(moeilijk maar intressant)

Dat de FIA sancties kan opleggen is omdat de FIA in feite een non-profit organisatie is die valt (denk ik) onder tuchtrecht. FIA kan geen publiek/privaatrechterlijke sancties uitspreken. Denk maar aan de orde van geneesheren (die hun leden ook kunnen schorsen)

Natuurlijk vallen ook deze regels onder het EVRM en alle andere bepalingen maar door een team/piloot te schorsen schend je geen mensenrecht. Tuchtrecht (wat dus een eigen regelement is) bepaald dan bijvoorbeeld dat de sport tot schande brengen tot sanctie kan leiden...

Als je vind dat je door de tuchtsanctie geschaad bent kan je altijd naar TAS/EHRM in Lausanne/Straatsburg. Ik denk dat over Ecclestone en zijn vermeend monopolie het EHJ oordeeld dat in Luxemburg ligt...

EVRM is op zijn beurt dan ook weer niet hetzelfde als het voorbeeld EG recht...
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met de Europese structuren...

gr
Reply With Quote