View Single Post
Old 30-06-2005, 14:04
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Macht van de FIA

De enige macht van de FIA en per definitie ook van de vertegenwoordigers ervan in de verschillende landen, bestaat erin, dat ze iemand kunnen schorsen, die niet naar hun "pijpen" danst, vermits ze een "de facto" monopolie hebben op alle circuits in de wereld (Nascar en IRL uitgezonderd).
Alhoewel ik absoluut geen juridische opleiding heb, stel ik mij toch soms de vraag of er in de Europese Gemeenschap enige wettelijke basis is om eventueel zulke schorsingen uit te spreken.
Kan men een professional/amateur schorsen om zijn beroep/ontspanning uit te oefenen indien hij een wedstrijd zou meerijden in de Nascar (verboden door de FIA)? Lijkt mij in strijd met het Europese Recht.
Quid met de anti-monopolie wetgeving in de Europese Gemeenschap?
Toen Karel Vanmiert Europese commisaris was leek er een conflict in de maak tussen Bernie en deze Commissie, maar wijselijk heeft Bernie de zaken niet ten top gedreven.
Er had een nieuwe Bosmans kunnen opstaan, welke de machtsstructuur van de FIA, althans in Europa, op losse schroeven had kunnen plaatsen.
Wie hoor ik zeggen dat de FIA "untouchable" is? Ja, ja de Belgische en Europese Voetbalbond heeft dat in der tijd ook gedacht.
Zitten er juristen in de zaal?
Reply With Quote