Ja, maar er zijn enkele zeer belangrijke verschillen. Toen waren de grote constructeurs veel minder belanghebbende partij en toen ging het over peanuts. Nu gaat het echt over het grote geld.
Van Carl Goshn, nieuwe big boss van Renault, is bekend dat hij minder enthousiast is voor de F1 als zijn voorganger Schweitzer. Alle uitgaven (en het gaat hier toch over enorme budgetten in een autowereld, welke het de laatste jaren niet zo breed heeft) moeten veel meer financiëel verantwoord zijn. Ik kan mij voorstellen dat de Heer Goshn het met blijdschap zou aanzien indien een veel groter deel dan nu van de F1 koek terug naar Renault zou komen: wereldwijd een enorme publiciteit voor het "renault kunnen" en veel minder ervoor moeten uitgeven. En dat zal bij de anderen niet minder het geval zijn.
Maar het blijft een pokerspel. Nochtans lijkt mij het beslissende moment aangebroken. Houdt de "groep van 8 of is het 9" stand, dan denk ik dat het liedje van Max Mosley en eventueel van de FIA (alhoewel ik denk dat ze zouden tevreden zijn met een dilettanten rol) uitgespeeld.
Mijn conclusie: de grote politieke manoeuvers worden vroeger dan verwacht gespeeld en de toekomst van de F1 wordt in de eerste weken/maanden bepaald.
|