Met heel veel interesse het "statement" van Paul Stoddart gelezen. Zeer interessant, maar ik heb toch steeds zeer veel wantrouwen, wanneer ik een F1 BV de termen "in all honesty" en " quite franckly" hoor gebruiken.
En toch lijkt mij het verhaal van Stoddart zeer plausibel.
Ik krijg de indruk dat het politiek gemanoeuvreer reeds is begonnen. Stoddart neemt weerwraak op zijn problemen met Mosley in Australië. Bernie houdt zich opvallend afzijdig, maar wacht een beetje af om op de kar van de winnende partij te springen (geld voor alles, ook als ik daarvoor mijn zakenpartner (Max) moet laten vallen).
Mijn voorspelling, zoals ik de huidige situatie kan inschatten (ik kan mij natuurlijk vergissen, want in politiek - en hier gaat het toch om - is alles mogelijk:
Bernie ziet dat de "rebellen" langzaam de bovenhand beginnen te halen op de FIA.
Hij laat zijn bondgenoodschap met Max Mosley vallen, maar wil zich voorlopig niet te veel op de voorgrond plaatsen. Paul Stoddart is weliswaar omstreden om zijn botte uitspraken, maar is niet met één van de grote constructeurs verbonden of verbrand. De ideale man dus om een nieuwe F1 serie van alle constructeurs vanaf 2008 (of misschien vroeger) te leiden. Iedere grote constructeur engageert 3 auto's en ze verbinden er zich toe om aan een kleine prijs motoren te leveren aan de kleine teams, welke mee op de kar willen springen. En hop. We hebben een nieuwe F1 serie, zonder enige inbreng van de FIA.
Dreiging van de FIA om de circuits te boycotten indien ze de "new" F1 toelaten? Daar lachen die grote constructeurs toch mee. Een beetje mild zijn in hun financiële eisen in het begin; een beetje financiële steun aan de andere belangrijke series WTCC etc. om mee te werken aan de boycot. En dan maar zien hoelang de afgevaardigden van de FIA nog Max ondersteunen. Ook voor hen zijn de macht en de centen belangrijk.
Eens de storm voorbij komt alles weer onder de FIA noemer, maar alleen voor de honneurs. Ze hebben niets meer te zeggen, maar ze mogen nog wel de beker overhandigen en in de pitlane gratis rondlopen en zich belangrijk vinden.
Iedereen tevreden dus: de constructeurs hebben alle macht (en centen); Max heeft gegokt en verloren; Bernie kasseert immer nog verder (alhoewel veel minder); de F1 bloeit opnieuw op en de FIA heeft de eer gered.
|