Quote:
Originally Posted by Ottooke
Dank je wel.
Eventjes mijn stem verklaren dan:
1) Michelin: voor het niet kunnen aanleveren van goede banden
2) FIA: voor het falen in het zoeken naar een oplossing
3) Ferrari: door de houding "Het is onze zaak niet". Hierdoor vegen ze alle mogelijke voorstellen voor een compromis van tafel nog voor er een voorstel is gedaan.
|
Hier ben ik het niet mee eens.
Michelin is de verantwoordelijke (en de ENIGE verantwoordelijke) voor het debacle.
Bandenleveranciers mogen 2 soorten banden meenemen voor een race. Waarbij de 2e soort over het algemeen een stuk sterker en harder is, maar wel minder performant.
Dat Michelin heeft gemeend ook bij deze 2e bandensoort tot aan de limiet te moeten gaan (lees: niet bruikbaar voor een volledige race) is hun eigen schuld.
Daarbij komt nog dat de FIA in een schrijven aan Michelin (zie voor de integrale tekst daarvan de FIA-website
www.fia.com) de verschillende opties heeft voorgelegd:
1. Snelheid verminderen in bocht 13.
2. Banden wisselen tijdens de race. Want het is nu niet zo dat er met die banden helemaal niet mee viel te rijden, alleen geen volledige race.
3. De andere banden gebruiken die inmiddels door Michelin waren aangevoerd, en dan maar de consequentie van deze overtreding aanvaarden.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat die 1e optie in de praktijk niet zonder gevaar realiseerbaar is.
Waarom Ferrari er constant bij betrokken wordt is mij een volkomen raadsel.
Zij (en Bridgestone) hadden toch gewoon hun zaken voor elkaar.
Waarom niet de zwart piet schuiven naar alle 7 teams die niet gestart zijn.
Zij hadden veilig kunnen racen, mits meer pitsstops of het aanvaarden van een straf voor het gebruik van andere banden.
Maar nee, in plaats van zichzelf te sanctioneren (middels slechtere rondetijden, meer pitsstops of zware boetes) verwachten ze dat Ferrari zichzelf sanctioneert door ook niet mee te doen.
Nee, de zwarte piet komt alleen Michelin toe.