Thread: De Heer De Smet
View Single Post
Old 20-06-2005, 12:03
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular

Dit ontving ik deze morgen, en toch maar blijven beweren dat hij het niet goed meent met de autosport.

Bericht voor dhr. Dries De Smet.

Geachte heer,

Ik las uw column van 16/05/05 in www.racingworld.be. Daarin maakte u, als ik de feiten die u vermeldt mag geloven, terecht zware bedenkingen bij de security van het DMT-gebeuren.
Wat die zogezegde security blijkbaar niet wist (of niet wilde weten), is dat elke security-man (bewakingsagent) OP BELGISCH GRONDGEBIED moet voldoen aan de Belgische Wet Private en Bijzondere Veiligheid (ook wel Bewakingswet genoemd). Concreet betekent dit dat de security moet vergund zijn als bewakingsonderneming/interne bewakingsdienst én met vergunde bewakingsagenten (of vrijwilligers overeenkomstig de voorwaarden van voormelde wet) moet werken. Deze Belgische wet is van toepassing op 'voor het publiek toegankelijke plaatsen' (= overal waar publiek mag komen, dus bv. ook op race-circuits of andere sportwedstrijden), ongeacht of de security nu 'bescherming goederen', 'persoonscontrole' of 'bodyguarding' uitoefent. Ook buitenlandse security moet voldoen aan deze Belgische wet als zij in België bewakingstaken uitvoeren.

Het gebruik van fysiek geweld is volledig verboden, tenzij bij wettige verdediging (wat niet het geval was).

Naast het totaal illegaal optreden van die (Duitse?) security, is het uiteraard, zoals u aanhaalde, volkomen onaanvaardbaar dat zij de mensen van de 'safety' (baancommissarissen enz.) hinderden en zelfs fysiek aanpakten. Safety en security moeten partners zijn...

De aanwezige politieambtenaar had groot gelijk dat hij betrokkenen liet arresteren.

Trouwens, elke burger kan inzake overtreding van voormelde Wet Private en Bijzonder Veiligheid klacht indienen bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Directie Private Veiligheid. Deze dienst kan bv. beslissen dat de illegale security onmiddellijk zijn activiteiten moet staken.

Ter info en aanvulling op uw column.
Met vriendelijke groeten.

Provincie Antwerpen
Patrick Van den Broeck (broer van Bart, piloot BRI)
Diensthoofd Dienst Beveiliging en Bewaking
Hoofd - BEWAKING (vergunning 18.1074.11.)