Thread: De Heer De Smet
View Single Post
Old 17-06-2005, 10:04
Guy's Avatar
Guy Guy is offline
De Paddock Regular

Ik heb even afgewacht en wou hier nu toch even wat verduidelijkingen geven.

Ik ben free-lance journalist sinds 1978 bij het toenmalige Keesing Auto Magazine.
Na vier maanden kreeg ik, dankzij het Keesing peterschap, een voorlopige perskaart en na 1 jaar, moest ik alle bewijzen van publicaties binnenbrengen en werd de kaart effektief.
Daarna moest ik elke vijf jaar een volledig dossier binnenbrengen (terecht !) om deze kaart te behouden.
Ik kreeg hierdoor de nodige accreditaties in Zolder, Francorchamps en in het buitenland.
De fotos' , die ik nam, werden enkel en alleen gebruikt voor de tijdschriften .
Inderdaad waren er toen beroepsfotografen die naast mij stonden en hun foto's (duur...) verkochten, maar dit was toen de enigste manier opdat de piloten en sponsors deftige foto's in handen kregen.

Sinds 1990 tot 1998 stond alles op een laag pitje en verkreeg ik, en terecht weinig of geen accreditaties meer.
De enkele artikels die ik schreef, waren juist genoeg om de perskaart te behouden.

Toen ik in 1999 weer de draad opnam bij OldtimerPLUS, heb ik mij overal terug dienen aan te melden EN de bewijzen achteraf sturen van effektieve publicatie.
Daardoor verkreeg ik terug mijn accreditaties in Zolder en in het buitenland.
Zo ben ik in Goodwood de gelukkige bezitter van één van de 50 (VIJFTIG) Photographers Banners die daar worden uitgegeven, EN , gezien de oplage van ons blad (!) slechts voor 1 dag !
Telkens weer vraagt men een copie van de perskaart en het artikel dat het jaar ervoor verschenen is. Op de Nurburgring, zelfde verhaal !
Terecht en zonder commentaar.

Welnu, mijn accreditatie voor de 24 Uren Van Francorchamps ben ik kwijtgespeeld omdat ik verleden jaar er niet in geslaagd ben om in een Oldtimerblad hiervan een VERSLAG te schrijven.
Als houder van een perskaart sinds meer dan 27 jaar vind ik dit enigzins spijtig , maar wel degelijk terecht.

Men moet dus wel oppassen met vluchtige uitroepen te doen !
Er zullen steeds mazen door het net glippen, maar het systeem is wel degelijk onderbouwd !

A ja, PS 1, al de foto's die ik in die jaren heb gemaakt liggen hier bij mij thuis, en zijn nooit verkocht geweest !

PS 2: Ik kan best begrijpen dat het inderdaad pijn doet, als je in de eerste rechts op de Nurburgring of de eerste links in Zolder een persoon met een mini-kodak en geel vestje ziet foto's nemen. Bendenk echter wel wat een enorme informatiebron het internet geworden is, alle deelnemers aan de kwis zullen dit beamen !
Dus denk ik bij mijzelf: het zal wel voor (n)iemand goed zijn.....