Quote:
Originally Posted by laurent
Dries is nu is een persoon die ik ken als iemand die geen blad voor de mond neemd. Hierdoor stampt hij wel is tegen iemand anders schenen, maar ik weet tenminste wat ik eraan heb.
Ik denk dus eerder dat het hier gaat over idd de boodschapper in plaats van de boodschap.
Verder over de fotografie. Ja er is idd een verplebsing van de fotografie, en neen dit valt zeker niet in goeie aarde van Echte Fotografen. Mensen die hiervoor gestudeerd hebben, die kennis hebben van materiaal en techniek, worden in het nauw gedreven door Jan met de Pet die 500 euro kan geven voor een toestel met sportstand. Shoots voor 250 euro bij een amateur, en de Fotograaf om de hoek kan de winkel sluiten...
Dries heeft een punt.
|
Maar toch een klein punt dan. Ik ben de laatste om te zeggen dat het voor de pro's het vroeger niet makkelijker was. Lekker je werk doen en door niemand voor de voeten gelopen worden. Maar, tijden veranderen en fotografie en foto's trekken wordt toegankelijker voor iedereen. Ook maar, het is niet omdat je een digitaal fototoestel hebt, dat je ook kan fotograferen. Foto's trekken dat wel, maar fotograferen niet noodzakelijk. Er is een verschil en dat heet kwaliteit.
Dat gezegd zijnde, heb ik één keer het geluk gehad om aan de binnenkant van de draad eens foto's te nemen. Wel, 't was de eerste maar ook de laatste keer geweest. Als dat de mentaliteit is van de pro's, dan wíl ik er nog geen foto's meer trekken, laat staan er ooit deel van uit maken. Vergis u niet, ik ben een amateur met een gezonde ambitie (heb nog nooit iemand achterna gelopen met mijn foto's - maar fotografeer als hobby - mijn website is daar een verlengde van). Als je dan die hobby eens vanop een andere plaats kan beoefenen, wordt je zowaar vertrappeld door een aantal omhoog gevallen pro's. "As if they own the place, jeez" Of zijn ze misschien vergeten dat ze ooit wellicht zelf als amateur begonnen zijn?? En wat met de betere amateur die de ambitie heeft om naar een semi-pro of pro status te evolueren?
'k zal eens wat zeggen, 't is een circuit mentaliteit. Op een rally is die concurrentie ook 'moordend', maar daar kan je als amateur tenminste nog wel een babbeltje slaan met een pro (wellicht hebben de pro-fotografen hun zaakje daar beter geregeld) - je deelt immers dezelfde passie, fotograferen! En waar er rondjes gereden worden, zijn ze dat 'in my humble opinion' al lang vergeten.
Aan alle amateur fotografen nog even dit: gedraag u, knip geen draden door

en aan de buitenkant van de draad zijn zeker zo'n mooie foto's te maken als aan de binnenkant. 'k heb er lang aan getwijfeld of dit kon, maar door omstandigheden, weet ik het wel zeker.