Thread: Airco op ATV
View Single Post
Old 31-05-2005, 12:41
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally Posted by Sennake
Ik ben niet zo'n hevige voetbalfan, maar ik vind het wel grappig hoe fans altijd refereren naar "we" als ze het over de spelers hebben. "We" hebben gescoord, "we" hebben de anderen naar huis gespeeld, enz...

Vreemd eigenlijk, als een F1-fan (of gelijk welke andere motorsportfan) het over zijn idool heeft zegt hij toch ook niet "ik" heb Schumacher in de 10e ronde voorbijgestoken of "ik" heb getankt in de 20e ronde?
Wel ik denk dat daar het groepsgevoel in het voetbal boven komt. Door de verplichte supportersscheiding in de stadions (bv Alle Beerschot-fans apart en alle Brugge fans apart) krijg je in zo een supportersvak automatisch het gevoel van wij zijn een geheel. De 12e man ...

Wel net daar komt dat mijns inziens vandaan. Je ziet dat overigens ook regelmatig terugkomen in interviews met spelers/trainers ... "De 12e man stelde ons in staat om net die inspanning extra te doen"

Zoiets bestaat in de autosport niet ... of alleszins toch in veel beperktere mate ... De tifosi op Imola en Monza misschien ... de Spanjaarden misschien in Barcelona (nu met alonso toch) ...
Maar op het gros van de circuit heb je gewoon een allegaartje waarin je dat groepsgevoel nooit kan evenaren.

Zie je bv Raikonnen in Monaco al vertellen dat de toeschouwers hem naar de overwinning hebben gestuwd ?