Eén ding moet je over de Gumball wel zeggen: Veel meer dan een weekuitstapje voor verveelde miljonairs is het inderdaad niet. Het negatieve imago van de laatste jaren is echter wel wat overdreven dankzij de media.
Een kennis van mij heeft zelf deelgenomen aan een van de eerste Gumballs, en die heeft mij verteld dat de snelheden daar meestal niet hoger zijn dan "een goei 160-170". Het is slechts heel uitzonderlijk dat er echt eens doorgetrapt wordt (Behalve bij figuren zoals Kimble natuurlijk...). Nog altijd te snel, maar wel wat anders dan wat ze ons willen doen geloven!
Of zo een evenement in deze tijd nog op zijn plaats is laat ik in't midden, maar feit is dat het maar een flauw afkooksel is van de oorspronkelijke Cannonball Baker Sea-to-shining-sea memorial trophy dash!
Dit was tenminste nog een echte race: non-stop van New York naar Los Angeles, over in die tijd veel rustigere (snel-)wegen en met zo weinig mogelijk oponthoud onderweg.

Zo waren er verschillende deelnemers die een grote stapel 1 dollarbiljetten meenamen om de benzine te betalen, zodat men niet op wisselgeld hoefde te wachten, of men bouwde gigantische benzinetanks in zodat men letterlijk non-stop kon doorrijden! Het record is 32uur 51 minuten met een Jaguar XJS in 1979!
De (ondertussen beruchte) organisator, de Amerikaanse journalist Brock Yates is zelf degene geweest die de race heeft afgeschaft omdat hij zelf van menign was dat de wegen te druk werden en de snelheden te hoog. Voor wie meer wil weten over de Cannonball, Yates heeft enkele jaren geleden nog een fantastisch boek uitgebracht over de verschillende Cannonballs.
Cannonball! World's Greatest Outlaw Road Race
In 1984 is hij begonnen met wat nu bekend staat als de
One Lap of America . Een rit van circuit naar circuit, en het is op deze circuits dat de echte race gereden gaat worden.
Goed, men zal ook wel eens de voet naar beneden laten gaan op de verbindingsritten, maar toch vind ik dit een beter concept dan de Gumball, waar men niets anders moet doen dan scheuren op de openbare weg en feesten tot idiote uren.
Moest ik het geld hebben, ik zou't wel weten...