Formule 1 te Zolder?
ik denk met weemoed terug aan de F1 te Zolder en te Nivelles (ja ja ik ben van deze generatie). Zeer veel publiek en goede sfeer. Zoals enkele jaren terug de hype van de technologie aandelen op de beurs tot een brutaal einde gekomen is (herinner u het Lernout en Hauspie debacle), zo lijkt mij de "opgeblazen ballon" van de Formule 1 nu volledig leeg te lopen. Ik lees in Auto Hebdo (toch één van de toonaangevende bladen in Europa wat autosport betreft) dat er in Imola voor de Grote Prijs van San Marino, volgens de officiële cijfers de zondag 6.500 (U leest goed ZES DUIZEND VIJFHONDERD) toeschouwers waren. Ik dacht eerst aan een drukfout, maar verder staat er dat er over de drie dagen ongeveer 40.000 toeschouwers waren, nadat men veel mensen gratis binnengelaten heeft om niet voor lege tribunes te staan. Bernie verplicht natuurlijk zijn cameramensen wel om zo te filmen dat de lege plaatsen niet zichtbaar zijn.
Hoe is te verklaren dat de interesse voor de F1 aan het verschrompelen is, terwijl voor de 500 miles van Daytona (Nascar) de 200.000 plaatsen een jaar op voorhand bijna allemaal uitverkocht zijn?
|