de beste stuurlui staan altijd aan wal... Het is inderdaad niet gemakkelijk om te vermijden dat je over witte lijn gaat. Ik vind dat het enkel kan in geval van gevaar, zoals Jürgen voor heeft gehad. Ervan gebruik maken om sneller te zijn dan iemand anders, vind ik anti-sportief. Dan strijd je niet met gelijke wapens.
Het reglement stipuleert echter duidelijk en dit wordt iedere keer opnieuw door de koersdirecteur op de piloten briefing heel duidelijk gezegd: "de piste is het zwarte stuk asfalt tussen de twee witte lijnen!!!" Je mag er met twee wielen over om een kerb te gebruiken, niet met4 wielen. Dit wordt bestraft met een stop and go... of zou moeten bestraft worden.
Ik zie iedere race en iedere manche piloten rondom mij met de volle breedte van de MINI over de kerbs gaan, dus naast de piste (je weet wel, die strook asfalt...), zeer weinigen worden effectief bestraft. Het is waarschijnlijk ook niet eenvoudig om met enkele camera's alles te zien. Tenslotte heeft koersdirectie geen manschappen genoeg om iedere camera en iedere MINI in de gaten te houden. Ondertussen wordt er goed van geprofiteerd. Ik kan voor mezelf stellen dat ik er praktisch nooit over ga met 4 wielen, zelfs in het heetst van de strijd. Misschien ben ik dan wat trager daar ik minder wijd mijn bocht kan nemen, maar dan kan ik tenminste zeggen dat ik reglementair rijd. En dat is toch uiteindelijk de spirit in de sport. Jammer dat niet iedereen er zo over denkt.
Wat de stop and go borden betreft, ik heb ze perfect gezien! Gelukkig niet voor mij bestemd.
|