Zalig, deze discussie... Maar moeten we hierbij ook niet denken aan de houding van de wedstrijdleiding, zoals er hier in deze topic al eens een hint werd gegeven? Nu is het standpunt van deze heren categoriek: met de vier wielen over de witte lijn, betekent een stop-and-go, wat ook de oorzaak of aanleiding mag zijn. Of je er nu uitgeduwd wordt of niet (vorig weekend meermaals bewezen...).
Dan wordt er een stop-and-go bord getoond. Een prachtig bord, met zeer grote afmetingen, en dan zie je in pietlullig kleine cijfers daar ook één of meerdere nummers staan (als je heel goed kijkt, wat moeilijk lukt aan racesnelheid, want volgens alle goede regels dient een piloot zicht te contentreren op de piste en de mede-piloten). Ik kan dus zeer goed begrijpen dat vele rijders niet eens hebben gemerkt dat ze een stop-and-go kregen, en dus de wedstrijd hebben verder gezet.
Als we de logica van de wedstrijdleiding verder trekken, dan stel ik effe volgend voorbeeld in vraag :
Piloot X gaat na een 'tik' snoeihard de banden in, laten we stellen in Blanchimont. Hij is dus met de vier wielen over de witte lijn geweest... Bolide vernietigd, zijnde de ophanging... De rijder neemt geen aanstalten om zich naar de pitlane te begeven. Wat nu? Niemand kan op dat moment beslissen of de desbetreffende wagen nog in wedstrijd is of niet, tenzij de piloot aan de voorgeschreven verplichtingen tot opgave heeft voldaan. Stel dan toch dat de piloot in de wagen blijft zitten, zonder kwetsuren. Het is zijn goed recht om daar het einde van de wedstrijd af te wachten, indien de wagen buiten de gevarenzone staat, wel te verstaan. Wat gaat de wedstrijdleiding dan doen? Stop-and-go geven? en dan daarna, omdat de rijder niet binnen de drie ronden erna is binnengekomen, hem 'zwart' geven? En hem misschien verwijzen naar de laatste startplaats op de grid van de volgende manche, terwijl de boosdoener vrijuit gaat? Zoals de wedstrijdleiding nu 'blind' oordeelt zou dit dus een logisch gevolg kunnen zijn...
Ik ken het Mini-reglement niet zomaar uit het hoofd, maar hierop had ik toch graag een informerend antwoord gehad. Om alle misverstanden in de toekomst uit te sluiten, wel te verstaan. Ik wil niemand veroordelen zonder de mening van de kenners en de insiders te weten. En waarschijnlijk weten de kenners onder jullie me hier wel een sluitend antwoord op te geven.
Last edited by Mistery; 13-04-2005 at 21:28.
|