race verslag mini #10 Van Hover
Vrije trainingen:
Het zag er veelbelovend uit. We reden de snelste tijd in de regen.
Kwalificatie 1
Reed al heel vroeg in de training naar een tweede tijd maar later, toen de piste opdroogde, werd ik gehinderd in mijn snelle ronde door een collega en viel daardoor drie plaatsen terug. Geen nood, het zou toch droog worden in de namiddag en iedereen zou zijn tijd verbeteren.
Kwalificatie 2
Het werd superspannend. Ik schommelde voortdurend tussen de 2de en de 4de chrono. Uiteindelijk werd ik 3de achter kleppers als Corthals en Ugeux en dat zonder te slipstreamen. Het blijft ongelooflijk indrukwekkend om van in de eerste ronde volgas de Raidillon op te gaan.
Race 1
Er zouden nog meer indrukwekkende dingen gebeuren in de race.
Corthals miste compleet zijn start en daardoor glipte ik naar de tweede plaats. Ugeux, die op nieuwe banden stond (wij hadden ons maximaal toegelaten zes banden per weekend reeds opgebruikt om een derde tijd in de kwalificaties er uit te persen) en die van meet af aan geen enkele tiende liet liggen sloeg meteen een gat van 2 seconden. Daardoor raakte ik uit zijn slipstream. Teammaat Filip Jacobs en collega Fred Bouvy, waarop ik wel nog twee seconden voorsprong had, zouden al slipstreamend snel het gat dichtrijden. Door de agressieve aanvallen van Bouvy (wat zijn recht is) op Jacobs verloren ze beiden veel tijd en duurde het toch nog tot halverwege de wedstrijd eer ze aan mijn achterbumper begonnen te kleven. Bouvy bleef druk uitoefenen op de meervoudig Yaris Cup-kampioen en ex-vice-kampioen Clio Cup Filip Jacobs. Ik had alle wind tegen en moest mijn positie met hand en tand verdedigen. Toen kwam Jacobs binnendoor in het supersnelle Blanchimont-gedeelte. Hij passeerde maar ging meters over de witte lijn in het uitkomen van de bocht. Dat mag niet en Jacobs kreeg een stop and go aan zijn broek. Een paar bochten verder ging hij in de fout en zo kwam ik weer in tweede stelling terecht. Bouvy hield zich verder bezig met Jacobs en zo kon ik weer wat voorsprong uitbouwen, hoewel het van begin tot einde een nek aan nek race bleef.
En toen gebeurde het onwaarschijnlijke.
Zoals eerder vermeld is het verboden over de witte lijn te gaan bij het uitsturen van Blanchimont (en ook Raidillon). Het schilderen van witte lijnen op een racebaan druist m.i. in tegen alle logica want het kan alleen maar kan zorgen voor een pak misverstanden en frustraties. Een normale manier van afbakening is het aanbrengen van ’ontmoedigende kerbstones’ of, zoals in Duitsland, een strook van een meter gras of kasseistenen, waadoor erover rijden meteen een pak tijdverlies betekent in plaats van tijdswinst.
Het is dus geen verassing dat die witte lijnen al jaren voor een hele hoop toestanden zorgen maar u kent wel het gezegde: "Een pis en een plas en alles bleef zoals het was!"
Wat is nu precies gebeurd?
In de tweede ronde komt de kopgroep aan 220km/u aangereden op weg naar de Blanchimont bocht, die volgas genomen wordt. Plots zag ik een zeer traagrijdende Mini die net de bocht instuurde! Leider Ugeux kon hem zonder problemen passeren want op dat moment bevond het mobiele en potentieel dodelijke obstakel zich nog net niet op de ideale lijn. Toen ik aankwam echter stond de Mini van Corthals pal op de ideale lijn aan het aansnijpunt van de Blanchimont bocht. Ik kon dus aan die snelheid onmogelijk normaal de bocht in- laat staan uitkomen. Ik reed dan ook over de witte lijn. en u raadt het al, ik werd daarvoor gesanctioneerd!!!
Ik kreeg een stop and go. Door de nieuwe maar gebrekkige signalisatie duurde het vele ronden vooraleer ik mijn startnummer zag staan. Toen ik er begon op te letten was mijn nummer al vervangen door een ander. Ik zag echter aan het pitbord van onze eigen mensen dat er iets loos moest zijn. Ik vertikte het echter om binnen te komen. Op dat moment leek de situatie voor mij zodanig absurd dat ik besloot om in alle eer mijn mooie tweede plaats te houden tot einde race.. Na de race vloog ik haast letterlijk naar de controletoren waar ik de feiten trachtte te verduidelijken. Bleek dat ik niet zou gehinderd zijn geweest.
Op basis van de camerabeelden was het niet evident de situatie correct in te schatten door enerzijds de slechte positie van de camera en anderzijds door het grote snelheidsverschil van mijn Mini en die van Corthals; toch was duidelijk te zien dat er zich daar een ’traagrijdend voertuig’ (zoals ambtenaren het zouden zeggen) bevond maar neen hoor, géén verband.
Gelukkig stond er een camera in de auto van Jacobs die tijdens het incident achter mij reed. Daarop was overduidelijk te zien dat ik de waarheid had gesproken en dat ik ten onrechte gesanctioneerd werd.
Begrijpelijk dat ik, na de enorme inspanningen van mezelf en vele andere mensen om de autosport professioneel te kunnen beoefenen, zeer diep teleurgesteld was toen ik vernam dat ze op hun beslissing niet wilden terugkomen. Het enige wat ik mezelf te verwijten heb is dat ik de stop and go heb genegeerd waardoor ik het alleen maar erger maakte, maar de oorzaak van alle kwaad is het falen van het systeem, het feit dat het mooiste circuit van de wereld compleet verkracht werd door iemand die op een zonnige lentedag met een emmer witte verf in de ene hand en een borstel in de andere twee lijnen beginnen schilderen is.
Race 2: Het zou nog erger worden.
De baan lag droog op de ideale lijn en nat daarbuiten. Het zou een moeilijke race worden want ik moest, samen met Jacobs die eveneens een stop and go had genegeerd, achteraan starten; inhalen en uitremmen zou haast enkel op de natte lijn kunnen gebeuren. Om een lang verhaal nu eens kort te maken: na half wedstrijd en na een incident met een overenthousiaste Nico Verdonck die mij op de natte lijn probeerde uit te remmen en daardoor vol in mijn flank vloog, lag ik in 5de stelling. tot ik zeer hard achteraan werd aangereden door.teammaat Jacobs! Ik belandde in de zandbak maar kon er nog uitsukkelen. Er was echter een steentje in de motor terechtgekomen en die gaf dan ook de gekende pijp aan Maarten. Opgave race, inpakken en naar huis!
Een laatste kanttekening:
Tijdens dat weekend werden een dozijn piloten gesanctioneerd wegens.het overschrijden van de witte lijn.
Met sportieve groeten,
Jürgen Van Hover
|