De economische crisis is natuurlijk de hoofdoorzaak van alle ellende. Racen kost nu eenmaal veel geld. Het is niet meer dan logisch dat ook de autosport meedeelt in de klappen.
Een belangrijke factor in de malaise in de formuleracerij lijkt me toch ook wel de enorme wildgroei in klassen die we de laatste jaren meemaken.
Vroeger (jaren '60, '70, '80, tot zelfs midden jaren '90) had je in Europa overal de instap-promotieklassen (Formule Ford, Formule Renault, Formule Super VW, Formule Opel Lotus e.d.). Daarna had je enkele grote Formule 3 kampioenschappen (Europees, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Duitsland). Dan had je het Europees kampioenschap Formule 2 (later Formule 3000) en tenslotte de Formule 1. En dat was het.
Er was een duidelijke structuur; talentrijke piloten uit de promotieklassen werden gekanaliseerd richting F3, F2 (F3000) en F1; en overal waren er bomvolle startvelden.
Die piramidestructuur is nu verdwenen. Het formulelandschap raakt steeds meer versnipperd. Het aantal raceklassen, elk dan nog eens met zijn eigen technisch reglement, is haast niet meer bij te houden. Uiteindelijk zijn we dan beland in de huidige toestand (12 deelnemers hier, 10 daar en 16 ginder) waar niemand (piloten, teams, sponsors, toeschouwers) beter van wordt.
De enige instantie die op korte termijn iets zou kunnen veranderen is de FIA. Maar ja, de FIA, dat is zoals in het liedje van de 2 beren : De FIA stond erbij en keek ernaar...