View Single Post
  #1  
Old 18-09-2004, 23:44
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Unhappy Autosport in een recessie? Spreek gerust van een crash.

Wellicht dat ik weer de zwartkijker ben van het gezelschap maar ik kom tot de conclusie dat de autosport in 2004 een wel heel harde landing heeft meegemaakt. Na het vertrek van Ford uit de F1 gaan we series en klassen maar eens langs.........

Nascar: Van meer kandidaten als startplaatsen naar deelnemers die puur en alleen aan de start komen voor het prijzengeld van de laatste plaats.

F1: Van 38 wagens in 1990 naar 16 of 18 wagens in 2005. Ford weg, wellicht een doorstart........maar Jordan en Minardi zitten ook in zwaar weer

WRC: Dubbele cijfers schrijven qua fabriekswagens is ook een zeldzaamheid aan het worden.

Champcar / IRL: Kwakkelende deelnemers aantallen, zo rond 20. Het financiële doemplaatje voor de Champ cars, IRL die zijn month of may tbv van de Indy 500 flink heeft beperkt. Ook voor de IRL is het aantal deelnemers niet super te noemen.

Le Mans / GT / Endurance: Weing fabrieks-interesse voor Le Mans. De ALMS mag blij zijn als ze 30 deelnemers kunnen voor hun top evenement de Petit Le Mans. FIA GT die met pijn en moeite 25 wagens op de baan kunnen brengen.........waar o waar zijn de N-GT's?

Formule wagens: Champs lights bestaan niet eens meer, de feederserie voor de IRL moet het doen met 12 wagens. De ooit befaamde Formule Nippon krijgt ook maximaal 15 deelnemers aan de start . F3000 is van 42 deelnemers teruggegaan naar een stuk of 16. In Europa zijn er wel iets teveel organisatoren opgestaan die denken dat het Formule racen met +/- 500 PK de kip met de gouden eieren is. Het formule racen op een lager nivo vertoond hetzelfde beeld.

Toerwagens: DTM begint stevige scheuren te vertonen, het ETCC zal promoveren tot WTCC. Of dat een positieve ontwikkeling is zullen we vanzelf zien. Gezien de behaalde resultaten in het verleden met kampioenschappen die het woord "World" met zich meedragen zijn de vooruitzichten niet positief.

Nationaal Cups: In veel landen loopt het aantal deelnemers aan de diverse Cups sterk terug. Veel nieuwe cups gaan niet eens van start wegens een gebrek aan interesse.

Hier en daar zijn wel enkele series die tegen de stroom in een groei meemaken. Denk aan de DP's in het Grand-AM kampioenschap, de volle velden in enkele nationale GT-klassen zoals FFSA GT, Langstreckenpokal, Belcar en DSC. De track-days schieten in de diverse landen als paddestoelen uit de grond.

Moeten we gaan leren leven met het feit dat de autosport "klein" zal blijven van hetgeen dat erover blijft?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 18-09-2004 at 23:47.
Reply With Quote