View Single Post
  #24  
Old 01-09-2004, 01:23
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Ik vind dat de quiz in zijn huidige vorm goed in elkaar steekt. Er is een goed evenwicht tussen opzoekwerk en parate kennis. Er mogen wat mij betreft best nog wat meer vragen komen waarvan de antwoorden absoluut niet via het internet te vinden zijn. Als de quiz herleid zou worden tot louter een spelletje Googlen, dan hoeft het voor mij niet meer.
Veel hangt af van je persoonlijke autosportinteresse. Ik volg de Belgische circuitracerij al meer dan dertig jaar van zeer dichtbij. De Procarvragen waren voor mij dus een makkie. Bij het zien van de foto's wist ik onmiddellijk alle antwoorden. Van rally daarentegen weet ik weinig. De vraag over de Audi van Walter Rörhl heeft mij ettelijke uren opzoekingswerk (en niet alleen via het internet) gekost. Maar aan dat opzoeken beleef je ook enorm veel plezier. Ik denk dat veel quizzers ook juist daarom deelnemen. Dat doorbladeren van oude magazines, krantenknipsels, fotomappen; herinneringen die bovenkomen, dingen die je vergeten was en die terugkomen; zaken die je indertijd over het hoofd hebt gezien en die je nu pas ontdekt of in de juiste context kunt plaatsen. Dat is juist het fijne van deze quiz.
En de moeilijkheidsgraad? Ja, dat is natuurlijk zeer moeilijk in te schatten. Wat voor de ene gemakkelijk is, is voor de andere moeilijk, en omgekeerd. Persoonlijk vond ik enkele vragen in het begin van de quiz stukken moeilijker dan bepaalde vragen van de laatste weken. De geluidsvraag vond ik zeer origineel, maar ging mijn petje te boven. Toen heb ik er even aan gedacht om helemaal af te haken.
Misschien dat het eerlijker zou zijn om de indeling in moeilijkheidsgraden (wat sowieso toch altijd een subjectieve indeling zal zijn) weg te laten en alle vragen een gelijk aantal punten toe te kennen. Als je dan al eens minder goed scoort voor één bepaalde vraag, zie je toch niet meteen al je kansen op een goede klassering in rook opgaan. Als je nu de bal misslaat voor één vraag, maak je meteen een serieuze tuimelpartij in het klassement.
Reply With Quote