Quote:
Originally posted by Marshal
Zolder Super Prix....................de zwanenzang van de Nederlandse autosport.
... Als je dan ook nog eens gaat kijken wat een jaartje racen kost in Nederland dan val je helemaal achterover. Ik heb wel eens gelezen dat een jaartje Alfa 147 scheuren +/- 90.000 euro kost. Wat krijg je daarvoor? 8 maal een weekend waar je 12 rondjes mag racen………….en waarvan ook nog eens gedeelte onder safety-car of eerder ingekort door een rode vlag. De prijs per gereden racekilometer loopt dan hard omhoog....
...Rijders krijgen het steeds moeilijker om hun budget bij elkaar te krijgen en het imago van cowboy racerij is ook niet bevorderlijk voor de jacht op sponsorcenten. Wie wil zijn naam nu in de kreukels zien liggen?...
|
De schuld ligt voor een stuk ook bij de piloten. Ik ben al meerdere keren naar Nederlandse races geweest, en wat me telkens opvalt is de enorme schade die er gereden wordt. Een total loss meer of minder, daar kijkt men in de Nederlandse paddocks al lang niet meer van op. Sommige races leken het voorbije weekend bij momenten wel op een demolition derby, vooral dan de Cups (Clio, Alfa 147, Seat). Ik kan me niet herinneren dat er in een Belgisch raceweekend ooit zoveel brokken werden gemaakt. Die agressieve racementaliteit is mooi voor op spektakel beluste toeschouwers; maar daar hangt natuurlijk wel een fors prijskaartje aan.