Zolder Super Prix....................de zwanenzang van de Nederlandse autosport.
Misschien een ietwat zwartgallige aanhef maar ik meen het wel. Als er op korte termijn niets veranderd in het beleid van de KNAF / NAV dan is de Nederlandse autosport ten dode opgeschreven..............ondanks die prachtige tenten en vrachtwagens in de pits. Hetgeen wat er dit weekend op Zolder te zien was een evenement dat beter was als de reguliere weekends in Nederland. De Dutch Supercar Challenge, Euroboss en de BRL V6 waren klassen die tijd en ruimte hebben ingekocht bij de NAV, normaal gesproken is het alleen Clio's, Seat's, Alfa 147, FFordjes, Vege Series en de Formule Renault 2000.
Een nadere inspectie van de startvelden van de NAV levert een beeld op met een negatieve tendens op, elk jaar minder deelnemers per klasse. Het aantal licenties per jaar voor de circuitsport loopt hard terug. Het aantal deelnemers per klasse?
- Clio +/- 30
- Seat +/- 20
- Alfa +/- 16
- Frenault +/- 12 (Op Zolder waren er nogal wat gastrijders)
- FFord +/- 14
- Vege Series +/-10
We spreken hier over cups, alleen maar sprints en dus geen endurance. Anders gezegd, er is er maar eentje per wagen die het budget moet verzorgen (Seats uitgezonderd). Als je dan ook nog eens gaat kijken wat een jaartje racen kost in Nederland dan val je helemaal achterover. Ik heb wel eens gelezen dat een jaartje Alfa 147 scheuren +/- 90.000 euro kost. Wat krijg je daarvoor? 8 maal een weekend waar je 12 rondjes mag racen………….en waarvan ook nog eens gedeelte onder safety-car of eerder ingekort door een rode vlag. De prijs per gereden racekilometer loopt dan hard omhoog. Zoals door sommige opgemerkt in de Zolderse paddock, allemaal mooie tenten en prachtige vrachtwagens. Heren, die zullen ergens van betaald moeten worden
Ik durf dan ook de stelling aan dat er van elke Nederlandse race-euro die men aan budget heeft een groot gedeelte verloren gaat aan de activiteiten naast de baan (lees: relatiemarketing met bijbehorende disco’s en tentenkampen en de beurs van de teameigenaar). In België, Duitsland worden de race-euro’s efficiënter besteed. De vraag die je dan kunt stellen is welke aanpak meer succes heeft, de Nederlandse of de Belgische en Duitse aanpak? Gezien de gelijke (slechte) economische omstandigheden in de betrokken landen kom je tot de conclusie dat de Nederlandse aanpak qua racerij niet meer werkt. Steeds minder bedrijven hebben behoefte aan dergelijke relatiemarketing. Een beetje inkoper zegt als hij dergelijke vorm van relatiemarketing ziet: Hey als je dat kunt uitgeven aan sponsoring kun je me ook meer korting geven

De grote sponsor uithangen is een beetje uit de mode in Ollanda. Misschien dat die Belgische en Duitse teambazen met iets minder Euro’s tevreden zijn……….
Rijders krijgen het steeds moeilijker om hun budget bij elkaar te krijgen en het imago van cowboy racerij is ook niet bevorderlijk voor de jacht op sponsorcenten. Wie wil zijn naam nu in de kreukels zien liggen? Deze tendens is toch al enkele jaren aan de gang, als bond (KNAF / NAV) had men maatregelen moeten nemen om de teloorgang een halt toe te roepen. Dat is niet gebeurd waardoor de NAV nu in zijn eigen voet heeft geschoten. Het water staat tot aan de lippen op het gebied van financiën, een faillissement is niet ver meer weg……….en de Zolder Super Prix is wederom een min-resultaat.
Wat had men dan moeten doen? In mijn ogen had men het aantal cups moeten terugschroeven en meer endurance racerij in het leven roepen. Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat heel wat mensen een graantje meepikken in die cups. Is het niet de teambaas dan is het wel iemand anders…zo arm zijn de Nederlanders in de racerij niet

Daarnaast blijft men denken dat de racerij om Zandvoort draait, het middelpunt

Helaas is dat nooit het geval geweest maar elk weekend met dat gezellige clubje naar zee is wel leuk. Ons kent ons.
Het moet dan ook enigszins wrevel opwekken dat die Limburger zijn BRL V6 wel op één jaar uit de grond weet te stampen en de Dutch Supercar Challenge ook een gezonde groei doormaakt. Dat alles buiten de NAV om, weg inschrijvingsgelden e.d.
Dus misschien zag die paddock er in Zolder wel mooi uit qua tenten e.d. , de toekomst is heel wat minder fraai. Geef me dan maar die krakkemikkige Belcartenten en die amateuristische teams uit de TC of BTCS……..ze rijden wel en met velen