De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Quiz 2005 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Oplossingen vraag 11 en 12 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10681)

Sennake 22-05-2005 16:18

Oplossingen vraag 11 en 12
 
http://www.depaddock.eu/sennake/logo...tquiz_2005.jpg

Hier zijn de oplossingen van vraag 11 en 12 :

Vraag 11 :
  1. Wie zit hier achter het stuur? Grundel
  2. Welke rally is dit? 1000 meren (Finland)
  3. In welk jaar speelt dit zich af? 1986
  4. Wat is de naam van de wagen (merk + type)? Lancia Delta S4
  5. Wat was het behaalde algemene resultaat in deze rally? 6e

Tip : blijkbaar woont de gezochte piloot in de Citadellaan??
Oplossing : “Citadellaan” is een anagram van Lancia Delta.

Deze vraag was, samen met vraag 12 trouwens, met opzet gesteld om aan te tonen (en voor velen misschien jammer genoeg te bewijzen) dat de informatie die overal te grabbel gegooid wordt op het internet niet zomaar geslikt mag worden als zoete koek. Het internet is een prachtig medium (anders had dit forum ook niet bestaan trouwens) maar de mensen die informatie online zetten zijn in de meeste gevallen niet professioneel met hun materie bezig en/of gaan hun bronnen niet na, wat niet betekent dat ze niet ter goeder trouw zouden zijn, maar wel betekent dat je alles moet checken en dubbelchecken. Ik heb het bij de oplossing van vorige vragen al meermaals herhaald, en ook nu weer is dit de enige veilige methode. Ik geef toe dat we met vraag 11 en vraag 12 een beetje de extreme toer opgegaan zijn door foto’s te kiezen waarvan we wisten dat ze op het net te vinden zijn in exact dezelfde configuratie, en waarbij op zijn minst een stuk van de geleverde info foutief is. Velen zijn hierin getrapt. Dit is alles behalve een schande (ook de ervaren rotten trapten erin), maar denkelijk wel een goede les voor iedere quizzer die er met beide ogen open ingetrapt is. Ik kan alleen maar de quizzers feliciteren die niet in deze val getrapt zijn : ze waren op hun hoede en met recht en reden!

@Kulgan : je hebt jammer genoeg de antwoorden op de vragen omgekeerd opgegeven. Maar we moeten nu eenmaal fair blijven tegenover iedereen, wat betekent dat alles foutief is. Anders had je 12 op 20 gehaald. Volgende keer je antwoord checken alvorens in te zenden is de boodschap…

Wat deze vraag betreft nu, was het dus zo dat er sites gewag maken van “Alen” als piloot. Dit is manifest fout. En dat kan ik bewijzen ook met de originele foto : de onbewerkte foto van deze vraag zag er namelijk zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2005/11ori.jpg

Vraag 12 :
  1. Wie zit hier achter het stuur? Piquet
  2. Welke GP is dit? GP België (Francorchamps)
  3. In welk jaar speelt dit zich af? 1983
  4. Wat is de naam van de wagen (merk + type)? Brabham BMW BT52
  5. Wat was het behaalde algemene resultaat in deze GP? 4e

Tip : deze piloot leek soms wel een IQ-punt los te hebben, maar toch was hij in feite briljant!
Oplossing : “een IQ-punt los” is een anagram van Nelson Piquet.

Bij deze vraag bestaan er sites die vermelden dat de foto genomen zou zijn op het circuit Paul Ricard in Frankrijk. Nu, zoek maar eens wat foto’s van Paul Ricard en je zal zien dat dat circuit zo plat als een dubbeltje is zoals je kan zien op deze foto (er komen nergens, maar dan ook nergens rotsformaties op voor) :

http://www.in.gr/auto/agwnistika/Big...ard_766_06.jpg

Eens je die oogkleppen afgezet hebt zie je ineens overduidelijk dat deze foto genomen is op ons eigen vertrouwde circuit van Spa-Francorchamps, en meer bepaald in de busstop. 1983 was namelijk het enige jaar rond die periode dat de GP F1 in Spa gehouden werd. Van 1972 tot en met 1984 ging die namelijk alternerend door op Nijvel en Zolder. En vanaf 1985 was de F1 definitief terug in Spa (tenzij wegens sigaretten-reclame perikelen)…

Dit levert dus de volgende tussenstand op :
  1. Corvetteboy : 70 op 70
  2. Guy : 70 op 70
  3. Lotuzzz : 70 op 70
  4. Ottooke : 70 op 70
  5. Porsche : 70 op 70
  6. Dragonfly : 69 op 70
  7. HHugo : 69 op 70
  8. Johan : 69 op 70
  9. Baron : 68 op 70
  10. Raceboy : 68 op 70
  11. Vanni : 68 op 70
  12. Bazzie : 67 op 70
  13. Sledge : 67 op 70
  14. Jan : 66 op 70
  15. Juha : 66 op 70
  16. Le pilote sans visage : 66 op 70
  17. Marcel : 66 op 70
  18. Pat : 66 op 70
  19. Pompierke : 66 op 70
  20. Veloce : 66 op 70
  21. Lambo : 65 op 70
  22. Manu : 65 op 70
  23. Vdhb'er : 65 op 70
  24. Zaibatsu Racing : 61 op 70
  25. Megane : 60 op 70
  26. The Interceptor : 60 op 70
  27. Thomaske GLPK : 56 op 70
  28. Huudo : 54 op 70
  29. Kulgan : 49 op 70
  30. Iceman : 48 op 70
  31. Bezemwagen : 47 op 70
  32. Clubby1275 : 46 op 70
  33. Selespeed : 46 op 70
  34. Racefreak : 43 op 70
  35. AlainH : 40 op 70
  36. Bluelite : 40 op 70
  37. RX-7freakske : 39 op 70
  38. Fré : 36 op 70
  39. Airco : 19 op 70
  40. RaptuningGirl : 13 op 70
  41. 206WRC-ke : 10 op 70
  42. FIAGT : 8 op 70
  43. Zapper : 8 op 70

Het selecte groepje van quizzers die alles correct hebben wordt nu wel erg klein. Benieuwd hoe lang ze maximaal gaan blijven scoren…

In elk geval proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 13 en 14!

Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen :)

Dragonfly 22-05-2005 16:24

kben goe bezig , al moet ik het zelf zegge :)
vraag 11 was pure gok :) ik wist de wagen en het jaar maar de rally niet, maar doordat er maar 4 of 5 rally's waren waar die S4 heeft in meegedaan met nr4 heb ik dan maar gegokt op de 1000lakes aan het uitzicht van de foto. (knappe vraag hoor)
vraag 12 zie je toch direckt dat dat spa was en de rest was vrij simpel
op naar de volgende

Boetzie 22-05-2005 16:28

Nu zien jullie waarvoor die stapels tijdschriften allemaal goed zijn...... ;)

sledge 22-05-2005 16:30

Van 23 naar 13 gegaan, door alles buiten verwachting alles juist te hebben. Bij vraag 11 zat ik volledig klem, elke foto van een S4 had martine reclame, en nooit stond er canon op. Dus heb ik alle rally's van '85 en '86 op papier gezet, enkel de rally's waar er een S4 met startnummer 4 deelnam overgehouden. Dit waren er gelukkig maar 3, waarvan er al één een asfaltrally was. Zat ik er nog met 2 over. De bovenstaande foto is dan typisch een foto van de 1000 lakes rally, waardoor ik dus gokte op de 1000 lakes rally van '86.
Vraag 12 was makkelijk, Piquet in een Brabham op Spa in de busstop, wist ik onmiddelijk. Even opzoeken, en ik vond dezelfde foto onmiddelijk terug. Maar daar stond Paul Ricard bij. Dan wat verdergezocht, en een foto van Tambay gevonden, in hetzelfde jaar, in dezelfde bocht, vanuit dezelfde hoek. Daar stond wel Spa bij, dus dat was dan vlug een uitgemaakte zaak.

Guy 22-05-2005 16:34

Quote:

Originally Posted by Boetzie
Nu zien jullie waarvoor die stapels tijdschriften allemaal goed zijn...... ;)


Ja, dat was dus mijn kommentaar maar mijn zoon had zijn 'log in' laten opstaan....

marcel 22-05-2005 16:34

als ik mij niet vergis heb ik een mooi sprongetje gemaakt. ben ik dan ook blij om :D

vraag 11 vond ik moelijk, want rally volg ik zo ni, en ik wist eigenlijk alleen zeker dat het een Lancia was. ik zat dan nog op een dwaalspoor ook, omdat ik Toivonen als meest voorkomende Lancia-naam vond. en ik heb deze foto ook nergens teruggevonden. misschien moet ik mijn zoektechnieken wat aanpassen. maar toch nog goed gekomen :D

vraag 12 was piece of cake. wie de busstop-chicane niet herkend mag toch wel ergens beschaamd zijn, denk ik. ik had er alleszins geen last van. en dan vond ik nog in het programmaboekje van vorig jaar een foto van dezelfde GP, met Piquet op de Radillion, dus die klus was snel geklaard.

Raceboy 22-05-2005 16:39

spijtig dat toivonen geen zweed was he ;) want dat was toch wel een duidelijke hint op de auto.

sledge 22-05-2005 16:42

Nu ge het zegt, dat had ik niet eens opgemerkt :)

The Interceptor 22-05-2005 16:44

Ik wist niet dat er bij vraag 11 ook een val was :D Maar ben er toch niet ingelopen. De naam van de wagen wist ik meteen, want die had ik enkele dagen voor ik deze vraag oplostte nog gewonnen met Gran Turismo 4, waar gamen ook al niet goed voor kan zijn :p En vanaf dan was het heel snel opgelost. Ge kon de nationaliteit van de piloten nog op de foto zien, en dan bleef er nog maar 1 mogelijkheid over!

Dat er bij vraag 12 veel de mist in gingen, had ik dan ook wel verwacht :D Bij het zien van de foto dacht ik meteen aan de busstop in Spa. Maar na even zoeken, stuitte ik al snel op een identieke foto, maar dus met die foute commentaar bij. Na dan nog eens een avondje (2 uurtjes ongeveer) te zoeken, was ik toch wel zeker dat het Spa was. Voor zover ik het circuit van Paul Ricard kende, was dat idd nogal vlak daar. En in mijn zoektocht stuitte ik dan op een foto die tijdens dezelfde race in de busstop genomen was, en daarop was de ziekenwagen ook te zien. Nog wat later (bij oplossen van volgende vragen) kwam ik er nog een foto tegen, daarop waren de reclamepanelen naast de baan te zien, zo was ik dus wel zeker.

Ook had ik wel nog wat moeite bij het vinden van de juiste benaming van de wagen. Eerst al voor de juiste nr (Brabham BT**), en dan daarna of het nu de 52 of de 52B was. Van die BT52 waren er niet al te veel foto's te vinden, blijkt dat ze ook maar 6 races met die wagen gereden hebben. Maar daar zaten zowel de GP in Spa als Paul Ricard tussen, dus daar konden we nog geen uitsluitsel doen.

Allesinds weer wat bijgeleerd, en vooral weer enkele interessante sites tegengekomen!

Baron 22-05-2005 17:11

Leuke (strik)vragen waren dit. En meteen het bewijs geleverd dat je, net zoals bij kranten en TV- en radiojournaals, niet alles zomaar klakkeloos moet geloven wat er op het internet wordt rondgestrooid. Dat had ik tot mijn eigen scha en schande al ondervonden met die rallyvraag over Bruno Thiry. :frusty: Ik ben er dit keer gelukkig niet ingetrapt, en kan zo weer wat stijgen in het klassement. :)

Op naar vragen 13 en 14! :gas:

Lambo 22-05-2005 17:48

Ook wat zitten vloeken op vraag 11... Dat het een Lancia Delta S4 betrof en de rally van de duizend meren, dat was ik zeker... Alleen vond ik geen enkele foto van diezelfde S4 en vond ik ook nergens gegevens over een volledig Zweedse equipe... Dan maar zitten zoeken op de rally van Finland uit 1986 zelf waar ik een uitslag van vond en waar bijna elke twijfel werd weggenomen dan...

Vraag 12 was redelijk simpel, Piquet, Brabham en Spa waren evident (al was het maar aan de typisch Belgische Volkswagen-ziekenwagens :) ) Ha

Lambo 22-05-2005 17:49

Ook wat zitten vloeken op vraag 11... Dat het een Lancia Delta S4 betrof en de rally van de duizend meren, dat was ik zeker... Alleen vond ik geen enkele foto van diezelfde S4 en vond ik ook nergens gegevens over een volledig Zweedse equipe... Dan maar zitten zoeken op de rally van Finland uit 1986 zelf waar ik een uitslag van vond en waar bijna elke twijfel werd weggenomen dan...

Vraag 12 was redelijk simpel, Piquet, Brabham en Spa waren evident (al was het maar aan de typisch Belgische Volkswagen-ziekenwagens :) ) Had toevallig zelfs hier op de pc een foto van Piquet in de BT52 staan, dus was enkel nog het resultaat terugvinden van de race zelf.

lotuzzz 22-05-2005 18:08

Vraag 11 was nogal makkelijk. Ben nog jong maar heb dankzij oude autosportboekjes véél bewondering voor de groep B's, dus ik wist meteen welke wagen het was en in welke periode ik het moest gaan zoeken.

Maar vraag 12, daar heb ik toch ook wat op gezweet... Ik herkende meteen piquet, en de busstop, maar bij het checken (en dan vooral om het jaartal en de juiste benaming van de wagen te vinden) stuitte ik, zoals zovelen, op de identieke foto met de -zo zou blijken- foutieve info erbij (op de tweede pagina van google al, ik rook al onraad want dat past niet helemaal bij het 2e niveau van deze quiz, dat je het zo makkelijk vindt ;))
Uiteindelijk vond ik hier in een boekje een foto van de start van die GP, met MARLBORO en GITANES op de achtergrond. Dat kon geen toeval zijn, en ik ben er dan maar voor gegaan... met succes, zo blijkt alweer tot mijn grote opluchting :)

Op naar de volgende!

Juha 22-05-2005 19:10

Simpel, alleen die Brabham had ik fout. :(

De Lancia had ik in 5 minuten. Aan de foto herkende in Finland, en die wagen heeft in 85 maar één rally gereden op WK niveau, de RAC, dus moest het 86 zijn. Dan de uitslag gaan opzoeken met startnummers en ik had prijs. Grundel was ook niet de enige Zweed bij Lancia, er was ook Mikael Ericson (of zoiets).

En hoe dat je op die foto Spa niet herkent is mij toch een raadsel... Het enige probleem was het jaar, dus ben ik in een boek gaan zoeken naar foto's. Gelukkig maak ik nooit te veel gebruik van google, maar controleer ik alles met boeken en betrouwbare sites. De aanpak loont. :)

Luigi 22-05-2005 19:16

Stomme Gitanes reclame!! :mad: :frusty: Ze moesten da allang verboden hebben. :)


All times are GMT +2. The time now is 01:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.