De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Anthony Kumpen, de enige Belgische piloot in Le Mans 2004 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8292)

Mistery 09-06-2004 07:03

Anthony Kumpen, de enige Belgische piloot in Le Mans 2004
 
Aangezien we dit jaar slechts één vertegenwoordiger hebben in de 72ste editie van de 24U van Le Mans, kunnen we wel wat extra aandacht besteden aan Anthony Kumpen. Vandaar ook dit aparte topic, waar we alles over Anthony netjes kunnen bijhouden.
Vanzelfsprekend kan je ook op zijn website terecht voor een pak informatie (www.anthonykumpen.com ).

Dit is alvast het eerste persbericht:

autosportliefhebbers mogen gerust zijn. De editie 2004 van de 24 Uren van Le Mans zal niet de eerste uitgave zijn sinds vele jaren zonder een Belg aan de start. Na het forfait van de Pagani Zonda van Force One Racing, bleef Anthony Kumpen zoeken naar een oplossing en dinsdag vertrok hij naar de Sarthe. Ja, de jonge Limburger zal wel degelijk aan de start komen van de beroemdste etmaalrace ter wereld…

Kumpen, die aanvankelijk ingeschreven was in de categorie LM-GTS met de ondertussen beruchte Pagani, kon zijn ontgoocheling niet verbergen na het forfait van het team van Philippe Alliot en David Hallyday. "Men moet weten dat Force One de wagen huurt tijdens het jaar," benadrukt Anthony. "Philippe Alliot vond dat bepaalde onderdelen van de Pagani nog niet voldoende betrouwbaar waren. Hij wil een en ander opnieuw bestuderen en verbeteren, alvorens terug in actie te komen. Voor Le Mans was de tijd gewoon te kort. Ik zal wel opnieuw met de Pagani rijden in de volgende manche van de Le Mans Endurance Series op de Nürburgring en in enkele races van het FFSA-GT kampioenschap."

Na deze beslissing ging onze landgenoot op zoek naar een alternatief om toch aan de start te komen in Le Mans. "Maandag kreeg ik een telefoontje van de verantwoordelijke van Taurus Sports Racing, dat een originele Lola inzet met een…. dieselmotor! Ik moet toegeven dat ik verrast was, maar, door na even te hebben nagedacht, sprak de uitdaging me wel aan. Na een paar mails te hebben uitgewisseld, reisde ik dinsdagochtend af naar Le Mans om de laatste details te regelen. Het nieuws is nu officieel: ik zal wellicht de enige Belgische piloot zijn die aan de start komt van de 72ste editie van de 24 Uren…"

Taurus Sports Racing, een Brits team dat al jarenlang actief is in uithoudingsraces, zet dit jaar een Lola B2 K/10 in, een redelijk klassiek concept, maar met een hoogst originele motor. "Het gaat om een project dat officieel wordt gesteund door Caterpillar, een merk dat wereldwijd gekend is voor zijn bedrijfsvoertuigen en machines," vervolgt Anthony. "Dat betekent dat een dieselmotor ontwikkeld werd voor de race! Een oplossing die verbazend kan zijn, maar recente testen op het circuit van Snetterton lijken aan te tonen dat het project potentieel heeft." Logischerwijze zal Anthony de prestaties van de wagen pas in kunnen schatten na een eerste kennismaking aan het stuur… "De Caterpillar motor is niet de krachtigste, maar hij heeft enorm veel koppel. Dat betekent dat het rijden met deze wagen wellicht heel anders zal zijn dan wat ik gewend ben. Het dieselblok is ook veel zwaarder dan een normale motor, waardoor de gewichtsverdeling ook ongebruikelijk zal zijn… Het zal belangrijk zijn om een goede set-up te vinden, gelet op deze gegevens…"

Het doel van Anthony Kumpen is het bereiken van de finish van deze 24 Uren van Le Mans… "Samen met mijn teamgenoten Phil Andrews, ex-F3000 piloot, en Calum Lockie, die enige tijd geleden nog te zien was in de Belcar aan de zijde van Cor Euser, zal ik vooral trachten zoveel mogelijk ronden te rijden en de finish te halen van het avontuur. Deze Lola Caterpillar is een van de eerste wagens van een nieuwe generatie die de komende jaren aan belang kan winnen. Vandaar het belang om van de partij te zijn vanaf het begin. Donderdag beginnen de trainingen. Ik ben bijzonder tevreden dat ik van de partij kan zijn. Le Mans zonder een Belg aan de start zou in ons land niet dezelfde uitstraling hebben. Ik hoop dat ik door iedereen gesteund zal worden en, waarom niet, voor een of andere verrassing zal kunnen zorgen…"


Sportieve Groeten,
Dries De Smet

gwyllion 09-06-2004 09:26

Re: Anthony Kumpen, de enige Belgische piloot in Le Mans 2004
 
Quote:

Originally posted by Mistery
"Het dieselblok is ook veel zwaarder dan een normale motor, waardoor de gewichtsverdeling ook ongebruikelijk zal zijn… Het zal belangrijk zijn om een goede set-up te vinden, gelet op deze gegevens…"

Alle deelnemende wagens zijn gisteren gewogen. De Caterpillar motor weegt echt wel een stuk zwaarder dan de andere wagens in de LMP1 klasse (minimumgewicht ligt op 900 kg):
4 Taurus Lola Judd 911 kg
10 Taurus Lola Caterpillar 1079 kg
Volledige lijst: hier.

De Caterpillar motor is trouwens gebaseerd op de 5.0 V10 TDI uit de VW Touareg en Phaeton; standaard heeft deze motor 313 pk en 750 Nm koppel (in ontwikkeling bijna 1000 Nm maar dat vond rest van aandrijving niet tof), terwijl een gechiptunede versie al snel meer dan 370 pk en 850 Nm heeft. In tegenstelling tot de race diesel die Ricardo ooit ontwikkeld heeft op basis van Judd GV5 (600 pk bij 6000 tpm en 850 Nm), is dit een motor met een hoge compressieverhouding die laag in de toeren blijft en vooral zeer veel koppel ontwikkeld.

Het grote voordeel is natuurlijk het lagere verbruik: de wagen zou 19 ronden met 1 tank kunnen rijden t.o.v. 13 voor benzine. Audi wint nu ook al een paar jaar omdat ze 1 of 2 rondjes meer per tank kunnen rijden dan de rest omwille van directe inspuiting (FSI).

gwyllion 10-06-2004 11:25

Tijdens de eerste kwalificatiesessie heeft de Taurus diesel nog niet veel rondjes kunenn rijden.

Quote:

22:54 - #10 The Taurus Motorsport Lola Caterpillar, the diesel powered car, stalled twice while leaving the pits.

22:56 - #10 car has stopped at the end of the pit lane with white smoke coming from under the bonnet.

23:02 - Whatever the problem was with the smoke coming out from under the bonnet on the #10 car is now solved and it is back out on the track.
Uiteindelijk hebben ze 17 rondjes kunnen afleggen en een besttijd van 4'14.38.

Mistery 10-06-2004 20:47

De tweede sessie begon ook met wat tegenslagen voor Kumpen & Co. Anthony meldt net vanuit Le Mans dat ze te kampen hebben met koppelingsproblemen... :(

Belle 10-06-2004 22:13

Oei, dat klinkt niet zo best.

Ik ben trouwens heel blij dat Anthony nog een zitje kunnen bemachtigen heeft voor LeMans maar laten we hopen dat het goed afloopt voor het team! Want als ze nu al problemen hebben...24-uren zijn lang...

gwyllion 11-06-2004 00:08

Quote:

Originally posted by Mistery
De tweede sessie begon ook met wat tegenslagen voor Kumpen & Co. Anthony meldt net vanuit Le Mans dat ze te kampen hebben met koppelingsproblemen... :(
Tijdens de 2de kwalificatiesessie heeft de Taurus diesel maar 2 rondjes kunnen rijden; slechts 19 rondjes dus (terwijl de topteams nu al meer dan 100 rondjes gereden hebben). Ze hebben hun tijd van gisteren niet kunnen verbeteren. Uiteindelijk hebben ze de 41ste tijd van 48 deelnemers, enkel sommige GT wagens zijn trager :confused:

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat het team van Kumpen niet veel rondjes zal rijden dit weekend.

A.J. 11-06-2004 00:11

lijkt wel ofdat hij opnieuw met de Pagani aan't rijden is :D
hopelijk krijgen ze de wagen nog wat beter...

gwyllion 11-06-2004 00:14

Quote:

Originally posted by A.J.
lijkt wel ofdat hij opnieuw met de Pagani aan't rijden is :D
hopelijk krijgen ze de wagen nog wat beter...

De wagen is gewoon nog veel te nieuw. De ontwikkeling is begin dit jaar begonnen en ze hebben nog geen enkele wedstrijd gereden. Ze zijn trouwens enkel geselecteerd door de organisatie omdat het een diesel (dus alternatieve brandstof) is.

marcel 11-06-2004 00:25

bwa, ze wisten toch op voorhand dat ze niet konden winnen of zo he. ik denk dat ze op hun eigen tempo gaan rijden, en zo zien dat ze de finish halen. dat is toch hun doelstelling. meer moet dat niet zijn voor zo'n nieuw auto he.

heeft Kumpen eigenlijk al ooit met een LMP gereden?

gwyllion 11-06-2004 00:26

Korte nieuwsflashjes op lemans.org website.

Quote:

19:40 - Taurus Sports Racing pit reports the parts they’ve been waiting for for #10 Lola diesel have arrived and they hope to be on track soon

19:55 Kumpen’s #10 Taurus Sports Racing Lola diesel reported slowing down on track, stopped close to Karting corner

22:02 – Callum Lockie tells us that the #10 Lola Caterpillar has a big problem with the clutch but they hope to be out later this evening.

22:38 – Lola #10 with the clutch problem is on its jacks in the pits, the rear axle has been removed and the car may not return to the track this evening.

Mistery 11-06-2004 07:34

Op www.anthonykumpen.com vertelt Anthony dat het team nu heeft besloten om zowel motor, koppeling als versnellingsbak van de wagen te wisselen...

laurent 11-06-2004 14:08

Anthony heeft al testen gedaan met een Dome van Lamers in 2002 dacht k (kan ook 2001 zijn)

FIRE 11-06-2004 14:18

Quote:

Originally posted by laurent
Anthony heeft al testen gedaan met een Dome van Lamers in 2002 dacht k (kan ook 2001 zijn)
Op Zandvoort in december 2001

Maarten 11-06-2004 15:27

zijn er al normale testen geweest met deze wagen vooraleer ze naar le mans trokken? lijkt me een beetje gekkenwerk als je daar aankomt zonder te weten of je auto marcheert? en zoals het er nu naar uitziet lijkt het niet echt goed in orde

FIRE 11-06-2004 15:51

Naast wat testwerk hebben ze deelgenomen aan de LMES race op Monza. Tijdens training en kwalificatie hebben ze ongeveer 10 rondjes gereden, in de race zijn ze niet gestart. Daarnaast hebben ze tijdens pre-kwalificatie op Le Mans in april zo'n 19 ronden gereden.

Dus we kunnen rustig stellen dat de voorbereiding zeer gering is, zeker als we in ogenschouw nemen dat dit een nieuwe motor is.


All times are GMT +2. The time now is 21:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.