De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

Wanneke 05-11-2013 21:04

Hallo,
Ik ben sinds enkele dagen bezig aan de Jordan 191 van Tamiya. Ondertussen staat de grijze primer op de body en ik vind deze nogal goed gelukt. Vandaar mijn vraag: Kan ik de laklaag gewoon op de grijze primer zetten, of zet ik best eerst een witte primer laag? Kwestie de kleuren niet te beïnvloeden. Voor de primer en lak gebruik ik telkens Zero Paints.

TvD 05-11-2013 21:32

Voor de Jordan zou ik zeker zorgen voor een goede witte primerlaag! Zowel het blauw als het groen zullen veel er veel kleurrijker uit gaan zien. Misschien de grijze primerlaag even licht opschuren met een 1000 of 2000 grid en water nog voor dat je de witte laag gaat zetten (niet vergeten na het schuren eerst de onderdelen weer te wassen om het stof weg te halen).

Wanneke 05-11-2013 21:41

ok! Tussen laklagen in schuur ik altijd nog eens met korrel 2500 in water.

Bedankt voor de info!

Rocknrolla 05-11-2013 21:59

Hier ging even wat mis. Had gereageerd op een vorige pagina. :fight:
Never mind :p

Wanneke 08-01-2014 18:38

Hey iedereen,
Ik ben opzoek naar iets waarmee ik mijn carrosserie kan laten blinken nadat ik deze al op het chassis heb gelijmd. Ik heb totaal geen idee wat ik hiervoor zou moeten gebruiken, dus wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt!

Nismo 02-02-2014 20:16

Gisteren mijn raamrubbers geschildert met Humbroll 85 Satin, maar 24 uur later is de verf nog plakkerig.
Het was trouwens een nieuw potje en werd zéér goed opgeroerd. Er zat geen verdikking meer in het potje.

Wat is hier mis gegaan en hoe kan ik dit droogproces eventueel een handje helpen ???
Slechte verf ???

Dominique 02-02-2014 20:34

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 280632)
Gisteren mijn raamrubbers geschildert met Humbroll 85 Satin, maar 24 uur later is de verf nog plakkerig.
Het was trouwens een nieuw potje en werd zéér goed opgeroerd. Er zat geen verdikking meer in het potje.

Wat is hier mis gegaan en hoe kan ik dit droogproces eventueel een handje helpen ???
Slechte verf ???

Dat is enamel als ik me niet vergis? Enamel heeft een lange droogtijd. Je mag hem gerust meerdere dagen droogtijd geven, tot zelfs een week.

Rocknrolla 02-02-2014 20:36

Eerst even Wanneke zijn vraag beantwoorden...

Ikzelf zou het eens proberen met de waxes die Zero Paints heeft uitgebracht.
Volgens mij te koop bij Domino.

Nismo: Heb zelf geen ervaring met de 85, ikzelf neem altijd potje nummer 33.
Het is me wel opgevallen dat de droogtijd inderdaad wat langer is dan de Revell potjes bvb.
Maar ik vind ze wel fijner om mee te werken. Ze zijn namelijk ook makkelijk om je panel lines in te vullen. Gewoon even op je panelline smossen en daarna kun je het zo wegvegen. Wat je niet weg krijgt met een wattenstaafje, wrijf je af met wat white spirit.

Dominique 02-02-2014 20:44

@Wanneke: met de modelling waxes kan je verder. Liefst doe je dit vooraleer je al de breekbare en fragiele dingskes op de body hebt aangebracht, maar als het niet anders is ...
Ik gebruik die van Tamiya, en voor die paar keren dat ik hem gebruikt: geen problemen mee gehad. Gewoon inwrijven en zachtjes opblinken. Komt altijd goed. Die van Zero Paints ken ik niet, maar dat zal zonder twijfel ook wel lukken.

Nismo 02-02-2014 21:19

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 280633)
Dat is enamel als ik me niet vergis? Enamel heeft een lange droogtijd. Je mag hem gerust meerdere dagen droogtijd geven, tot zelfs een week.

Merci, maar heb nog ooit deze verf gebruikt, en die was zover ik weet sneller droog.
Maar soit, heb tijd genoeg.

@Rocknrolla: welke is nr 33?

Ik ga terug naar de Tamiya-enamels, ik heb nog 2 potjes staan en anders ga ik eens kijken bij Modelmaster, is ook goei verf

Rocknrolla 02-02-2014 21:22

Nummer 33 is net na 32 :champagne:

Nee, dat is Matt Black. Vind ikzelf beter dan de Revell potjes.
Maar zoals ik zei, die droogt inderdaad wat langer. Al is het na 24u meestal wel weg. Het hangt er natuurlijk af hoe dik je het er op legt.

eyckles 03-02-2014 02:33

Hey Johny,

Anders bestel ik je een paar potjes tamiya enamel via Hobbyeasy. Ik bestel de mijne daar ook en heb nog nooit problemen gehad. Je kan ook die van Revell aqua gebruiken. Deze heb ik in mijn laatste bouwen gebruikt. Ik was daar zeer tevreden over.

Sennake 03-02-2014 07:46

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 280632)
Gisteren mijn raamrubbers geschildert met Humbroll 85 Satin, maar 24 uur later is de verf nog plakkerig.
Het was trouwens een nieuw potje en werd zéér goed opgeroerd. Er zat geen verdikking meer in het potje.

Wat is hier mis gegaan en hoe kan ik dit droogproces eventueel een handje helpen ???
Slechte verf ???

Als de verf na 48 uur nog niet droog is zal ze in mijn ervaring nooit drogen en altijd plakkerig blijven. Wat er misgaat weet ik niet, maar soms heb je zo'n potje er tussen zitten.

Loeten 03-02-2014 10:37

Ik schilder mijne rubbers steeds met Revell Aqua... Ook de lines doe ik daarmee, easy... Foutje, water erover...

Nismo 03-02-2014 20:55

Verf is al redelijk droog, plak niet echt meer, dus laat ik het maar verder uitharden. Zal wel goed komen.

Volgende keer terug Tamiya gebruiken, maar zal die Raevell-aqua ook wel eens uitproberen.


All times are GMT +2. The time now is 21:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.