De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

BMW E46 V8 02-05-2004 13:09

Ok dan ga ik dat eens proberen met mijn model hier :) en sennake bedankt voor de tips :worship:

Guido 02-05-2004 13:17

Quote:

Originally posted by BMW E46 V8
Ik heb een klein vraagje. vb. Als je een witte auto maakt en je wil de lijnen rond de deur zwart late uitkomen zoals in het echt. Hoe kan ik dat doen ? :)
Zoals Sennake aangaf, gebruik ik een 'architectenpen'. Dit is een pen die zij gebruiken voor het intekenen van plannen op kalkpapier. De inkt is niet pikzwart en is nog enkele seconden na het aanbrengen te verwijderen met water. Zelfs naderhand kan je nog altijd bijwerken met wat brandalcohol.

Vroeger gebruikte ik ook een penseeltje maar dan met X-19 smoke van Tamiya op arcylbasis. Ook dit kan je makkelijk verwijderen met brandalcohol en het voordeel hiervan is dat de kleur van de lijnen steeds een tint van de carosserie kleur zal zijn. Smoke is immers een donkergrijs doorzichtige kleur. ;)

Sennake 02-05-2004 13:38

Er bestaat nog een manier, die ik voor het eerst gebruikt heb op mijn Ferrai 512S (waar ik nog aan bezig ben) : i.p.v. de deurnaden e.d. te "simuleren" door ze in de verf te zetten kan je ook alle naden gewoon uitkrassen tot ze diep genoeg zijn om een natuurlijke schaduw te verwezenlijken. Uiteindelijk is dat ook het effect dat een echte wagen vertoont : de schaduw vormt zich omdat de naad zodanig diep is dat er geen (of veel minder) licht aankan dan aan de rest van de carosserie.

Dan ziet het er zo uit : (naden werden niet ingekleurd) :

http://www.misteryracing.com/sennake/512/512_23.jpg

BMW E46 V8 02-05-2004 18:23

aaah das ook een goede manier sennake is echt wel mooi gelukt bij uw ferrari :) maar huudo waar kan je zo'n pen kopen ? en is da duur ?

Guido 02-05-2004 18:42

Quote:

Originally posted by BMW E46 V8
aaah das ook een goede manier sennake is echt wel mooi gelukt bij uw ferrari :) maar huudo waar kan je zo'n pen kopen ? en is da duur ?
Ik heb die bij speciaalzaak Egbergs in Hasselt gekocht.

Enige bedenking/bemerking die ik heb bij hetgeen Sennake deed met de Ferrari, is dat dit waarschijnlijk zeer goed werkt met Resin kits, zoals deze Ferrari, omdat het materiaal voldoende dik is om de groeven ver in te krassen. Bij plastiek toch altijd eerst verifiėren of die wel dik genoeg is. Soms, zoals bij Revell, durft die aan de A-stijl wel eens dun zijn, als je dan gaat krassen, zit je er zo door. ;)

BMW E46 V8 02-05-2004 18:47

mja daar was ik ook al aan aan het denken want ik ben nogal beetje onhandig denk ik alsk zoiets moet krassen :) maar kzal eens zien ofk zo'n pen ga kopen of misschien heb ik hier nog zo'n rotring stift liggen

laurent 13-05-2004 00:45

heren, kleine vraag. Hoe kan je een stukje plexyglas plooien en vormen?
Warmte? een andere manier? T is voor een wagen op schaal 1/10 waar een vriend aan bezig is....
Thanks!

Sennake 13-05-2004 08:18

Verwarmen is het beste maar!... niet met rechtstreekse vlam! Dan is het risico zeer groot dat het plexiglas gewoon wegsmelt of zelfs vlam vat.

Het beste kan je dit plooien in zeer warm water (het heetste dat je handen kunnen verdragen). Meerdere keren plooien als de kromming echt groot is. Je kan niet zomaar eventjes 90° plooien in 1 keer bv...

laurent 13-05-2004 13:41

Thanks voor de info.
Ik neem aan dat een heatgun ook te warm word? Voor de plexi vorm te geven, kan die rond bvb rondhout of zo geplooid worden? Of krult die terug?

Sennake 13-05-2004 14:18

Het risico op smelten blijft zeker zo groot als met open vlam... Maar ik heb het nog nooit geprobeerd.

BMW E46 V8 28-05-2004 22:07

Wat is het beste eerst de binnekant van de carroserie zwart schilderen en dan spuiten of wel eerst spuiten en dan de binnekant doen want vorige keer liep er wat zwarte ver op mijn gespoten carroserie :( en waar kan ik zo'n carbon decals kopen :o

manu 30-06-2004 16:02

Ik heb zojuist een produkt zien staan dat handig is voor het afplakken van uw model.Het betreft een soort vloeibare plastiek? die hard wordt en achteraf gewoon te verwijderen is.

Heeft er iemand ervaring mee en is het de moeite om te kopen?
Het is van dezelfde fabrikant die ook de Microsol maakt.

Bedankt.

Sennake 30-06-2004 16:20

Het betreft meer dan waarschijnlijk "Maskol" of een aanverwant ervan. Mijn vizie : zeer interessant voor grote oppervlakken, maar de randen kan je er niet mee doen omdat het produkt in vloeibare vorm onmogelijk in een rechte lijn aan te brengen is. Het produkt "zet" zich namelijk altijd in een soort van gekartelde rand.

Maar zoals gezegd, breng eerst de afplaktape aan op de randen van wat afgeplakt moet worden (in smalle reepjes) en dek de rest dan af met Maskol. Dat gaat veel sneller dan de hele boel af te plakken...

Sennake 30-06-2004 16:23

Quote:

Originally posted by BMW E46 V8
Wat is het beste eerst de binnekant van de carroserie zwart schilderen en dan spuiten of wel eerst spuiten en dan de binnekant doen want vorige keer liep er wat zwarte ver op mijn gespoten carroserie :( en waar kan ik zo'n carbon decals kopen :o
Altijd eerst de carosserie spuiten (en eventueel vernissen) voordat je de binnenkant aanpakt. De binnenkant met de borstel verven laat nog altijd toe om foutjes weg te werken, andersom gaat niet. Als er wat zwarte verf op je gespoten carosserie komt kan je die gewoon wegvegen met een vochtige doek (met verdunner, niet teveel). Wel voldoende droogtijd laten voor je gespoten carosserie. Een week bij voorkeur.

manu 07-07-2004 18:56

1 Attachment(s)
Ik ben vandaag begonnen aan een modelkit op 1/43 maar bij het schuren is een van de raamstijlen afgebroken. Mijn mening was gewoon het stuk er terug tussen te plakken en proberen te camoufleren met verf vooral omdat de raamstijlen ongelooflijk broos lijken en ik redelijk lomp ben. Iemand misschien een ander idee?


All times are GMT +2. The time now is 13:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.